Characteristics of Ternary Blended Cement Concrete Using Fly Ash and Silica Fume for Post-Tensioned Concrete Pavement Application

포스트텐션 콘크리트 포장 적용을 위한 실리카흄과 플라이 애시를 사용한 삼성분계 콘크리트의 특성

  • 최판길 (강원대학교 토목공학과) ;
  • 심도식 (강원도립대학 건설토목과) ;
  • 이봉학 (강원대학교 토목공학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

Post-tensioned concrete pavement(PTCP) was developed to built long-span concrete pavement(120 m span) and to maintain long-term service life(over 40 years) of concrete pavement. In the present study, research for high-durable concrete was conducted to utilize the advantage of PTCP construction method efficiently. First of all, 20% of fly ash(by binder weight) was replaced to control alkali silica reaction. Second, silica fume was applied to improve the water-permeability and early-age strength. Results of tests for mechanical properties, water-permeability resistance, and surface-scaling resistance of ternary blended cement concrete showed that the early-age strength was improved significantly with addition of silica fume. The water-permeability resistance was improved from "Low" to "Very Low"(ASTM C 1202). However, surface-scaling resistance was decreased with an increase of silica fume, therefore, content of silica fume should be kept in less than 5%(by binder weight) to assure field application considering durability. The results of air-void analysis showed that durability factors were improved since spacing factors were estimated as 250$\pm$15 micron in adjusted mixtures.

포스트텐션 콘크리트 포장(post-tensioned concrete pavement ; PTCP)은 초장스팬 콘크리트 포장(l=120 m)을 구현하고 장기공용성(40년 이상)을 확보하기 위해 개발되었다. 본 논문에서는 PTCP공법의 장점을 효율적으로 활용하기 위하여 고내구성 콘크리트 재료개발에 대한 연구를 수행하였다. 첫째로, 알칼리 골재반응을 억제할 수 있도록 플라이 애시를 20% 치환(단위바인더량대비)하고, 둘째로, 조기강도확보 및 투수저항성을 개선하기 위하여 실리카흄을 적용하였다. 삼성분계 콘크리트의 역학적 특성, 투수저항성 및 표면박리저항성을 평가한 결과, 실리카흄 첨가에 따라 조기강도가 현저히 개선되고, 투수저항성이 "Low"에서 "Very Low" 등급으로 개선되는(ASTM C 1202 기준) 것으로 나타났다. 그러나 실리카흄 첨가량이 증가함에 따라 표면박리저항성이 저하되므로, 내구성을 고려한 현장 적용성을 확보하기 위해서는 단위바인더량 대비 5%이하로 첨가되는 것이 바람직한것으로 나타났다. 공극구조 분석결과, 개선배합에서 간격계수(spacing factor)가 $250\pm15\mu m$로 평가되어 내구성 지수가 향상된 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 최판길, 이봉학, 정범석, 김동호 (2009) 포스트텐션 콘크리트 포장에서 고내구성 콘크리트의 적용. 한국콘크리트학회 학술발표회 눈문집, 한국콘크리트학회, 제21권, 제1호, pp. 435-436
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