Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 21 Issue 2
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- Pages.127-138
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- 2009
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- 1225-1488(pISSN)
The Usage of Animation and Social value.Clothing behavior of Adolescents
청소년들의 애니메이션 이용현황과 사회적 가치관.의복행동에 대한 연구
- Kim, Tae-Kyung (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University) ;
- Chae, Jin-Mie (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University) ;
- Oh, Kyung-Wha (Department of Home Economics Education, Chung-Ang University)
- Published : 2009.06.30
Abstract
The purpose of this study was to find out the usage of animation and its relation to the social values and clothing behaviour of adolescents. A survey was conducted in four different high schools in the metropolitan area (Seoul) and 187copies were analyzed by SPSS 12.0 package. The results were as follows; First, According to Usage survey, a number of adolescents watched animations mainly through the internet and 39% of them used the internet
청소년의 애니메이션의 이용도를 조사하고 사회적 가치관과의 관계를 분석하며, 사회적 가치관이 의복행동에 미치는 영향을 살펴보아 청소년의 가치관 형성에 긍정적인 역할을 하는 애니메이션의 개발 및 청소년의 올바른 자기 이미지 형성에 도움을 주고자 하였다. 이러한 연구목적을 위해 수도권 지역의 4개교의 남녀 청소년을 대상으로 애니메이션의 이용도, 사회적 가치관, 의복행동에 대한 설문조사를 실시하였으며, 총 187부를 분석에 이용하였다. 청소년들 애니메이션을 보기위해 가장 많이 이용하는 대중매체는 인터넷이었으며, 이용 횟수는 일주일에