Civil Aircraft Digital Fly-By-Wire System Technology Development Trend

민간항공기 디지털 Fly-By-Wire 시스템 기술 개발 동향

  • 김응태 (한국항공우주연구원 항공연구본부 항공기술실 항행제어팀) ;
  • 장재원 (한국항공우주연구원 항공연구본부 항공기술실 항행제어팀) ;
  • 최형식 (한국항공우주연구원 항공연구본부 항공기술실 항행제어팀) ;
  • 이석천 (한국항공우주연구원 항공연구본부 항공기술실 항행제어팀)
  • Published : 2009.12.01

Abstract

The Fly-By-Wire system was first applied to the fighter and its inherent advantages lead to the advent of the Fly-By-Wire civil aircraft. Recently even the small jet aircraft shows the trend of adopting the Fly-By-Wire system. In the future, most of the aircraft are expected to be the Fly-By-Wire type. In this paper, the structure and the characteristics of the Fly-By-Wire system applied to the civil aircraft was described. The development trend of the redundant method of the flight control system, data communication system, control surface actuation system and the control laws implemented by the Fly-By-Wire system of the civil aircraft are discussed.

전투기에 처음 적용되었던 Fly-By-Wire (전자식 비행제어) 시스템은 여러 가지 장점으로 인해 까다로운 인증과정을 거쳐 민간 항공기에까지 적용되었고, 최근에는 소형제트기까지 적용 범위가 확장되고 있으며 미래에는 대부분 Fly-By-Wire 항공기가 주를 이룰 것으로 전망된다. 본 논문에서는 대형여객에서 소형제트기까지 민간 항공기에 적용되는 Fly-By-Wire 시스템의 구성 및 특성 등에 대하여 기술 하였다. 특히 비행조종컴퓨터 다중화 방안과 데이터 통신 버스, 조종면 작동기, Fly-By-Wire 시스템을 통하여 적용되는 제어 법칙 등에 대한 기술 개발 동향에 대해 고찰하였다.

Keywords