초록
자동차 보유대수 증가에 따른 교통 혼잡과 대기오염 및 에너지 과다사용 문제를 극복하기 위해 녹색교통수단인 자전거이용의 중요성이 현저하게 대두되고 있지만, 부산시는 지형적 특성과 대중교통 접근성의 한계 등으로 인해 자전거 이용률이 상대적으로 낮은 실정이다. 따라서 지리적 여건과 이용활성화를 고려한 자전거도로의 노선선정이 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 계층분석법(AHP)을 이용하여 노선선정 인자의 가중치를 산정하고, GIS 소프트웨어를 이용하여 데이터베이스를 구축한 뒤, 산정된 가중치를 적용하여 노선을 도출하였다. GIS 기반에서 AHP 분석을 수행한 결과, 조사의 일관성을 검증함으로써 신뢰성 있는 자료를 얻을 수 있었고 임의로 선정된 노선보다 이용수요가 많은 곳으로 노선이 도출되었다. 따라서 향후 지역의 특수성을 반영한 노선선정이나 투자 우선순위 결정 등에 본 연구가 활용될 것으로 기대된다.
To solve the problems of traffic congestion, air pollution and energy derived from increased car consumption, people are in recognition of the importance of green mode, bicycle. Bicycle use rate in Busan is lower due to the terrain and limited public transportation accessibility. Therefore, geographical conditions and use activation should be initially considered in the bicycle route planning. We calculated a weight using AHP(Analytic Hierarchy Process), make a database using GIS tool and deduced the routes applying calculated weight in this study. The result of this study, We could get reliable data as inspecting consistency of the research. Routes are deducted in the place where using demand is higher than arbitrarily chosen routes. Therefore, the route planning through AHP is expected to be utilized in area-specialty-reflected route planning or bicycle road alternatives testing.