효율적인 신호교차로 운영방안 연구

A Study on Efficient Management of Traffic Flow on Intersection

  • 황인식 (우신기술단) ;
  • 김수성 (경남발전연구원 환경교통연구실) ;
  • 오세경 (동아대학교 도시계획조경학부)
  • Hwang, In-Sik (Traffic Planning Div. WOOSHIN Engineering & Consultant) ;
  • Kim, Su-Sung (Environment.Transportation Ministry, GyeongNam Development Institute) ;
  • Oh, Se-Kyung (Department of Urban Planning, Dong-A University)
  • 투고 : 2009.05.28
  • 심사 : 2009.09.02
  • 발행 : 2009.09.30

초록

본 연구의 목적은 교차로에서 교통류관리의 효율성을 증대시키는 것으로, 연구 결과 신호교차로 에서의 교통류의 효율성을 증대시키기 위해 좌회전 진입허가 lane의 설치를 제안하였다. 연구의 범위는 진입교통신호를 기다리는 차량들이 있는 신호교차로를 선정하여 교통신호현시를 변경함에 따른 신호교차로, 방향 및 신호현시별 교통량(밀도)의 기하학적 구조를 연구하는 것이다. 현 상황과 개선 안 적용시의 방향별 교차로전체의 지체가 비교되었다. 교통분석 패키지인 TSIS(Traffic Software Integrated System)를 사용하여 교차로 교통상황이 분석되었다. 도입가능한 실제 교차로를 조사하여 마산시 석전교차로를 대상으로 시뮬레이션한 결과 비보호로 진입한 방향에서는 지체가 78.6초/대 향상되었으며, 지체가 증가할 것으로 예상되는 방향에서는 4초/대의 증가로 큰 영향을 주지않았다. 즉, 교차로 전체의 대기시간이 개선되었다고 확인할 수 있었다.

This study was intended to increase efficiency of traffic flow management on intersection. The result suggested to establish a left-turn at own risk lane to increase efficiency of traffic flow on intersection. The scope of the research was to investigate the geometric structure of a signal-controlled intersection, traffic volume(density) with respect to directions and traffic signal display, and to select a signalling intersection into which a car waiting for a traffic signal enters by adjusting the display sequence of traffic signal. The delay with respect to directions and for the whole intersection was compared for the current situation and an improvement plan. Using TSIS, a traffic analysis package, the traffic situation on an intersection was investigated. Based on the simulation result for Seok-Jeon intersection in Ma-San selected from the field investigation of intersections to which an improvement plans would be applicable, the waiting time in the direction without a entering traffic signal was decreased to be 78.6 seconds per car and that of the direction expecting the increase of waiting time was increased by 4 seconds per car only. It was confirmed that the waiting time for the whole intersection was improved.

키워드

참고문헌

  1. 건설교통부. 2001. 도로용량편람.
  2. 건설교통부. 2000. 도로의 구조.시설기준에 관한 규칙 해설 및 지침.
  3. 김동녕, 최종윤. 2003. 교차도로 교통량을 고려한 비보호좌회전 신호체계의 적용기준. 대한교통학회지 21(4):67-77.
  4. 김석근, 이용재. 2002. 비신호 교차로의 운영특성 분석과 개선에 관한 연구. 중앙대학교 건설환경연구소 건설환경논문집 13(1):15-27.
  5. 김은식. 1998. 비보호좌회전 설치기준에 관한 연구. 명지대학교 석사학위논문.
  6. 김진태. 2003. 비보호 좌회전 지체도 추정모형의 개선. 대한교통학회 21(2):107-118.
  7. 경찰청. 2000. 교통안전시설 실무편람
  8. 도철웅. 1999. 교통공학원론(상). 청문각
  9. 도로교통안전관리공단. 1993. 신호교차로에서 좌회전금지 효율성평가 모형개발.
  10. 도로교통안전관리공단. 1989. 비보호좌회전현시의 기준설정 및 좌회전현시운용의 효과평가.
  11. 도로교통안전관리공단. 1997. 전자교통신호체계에 관한 연구.
  12. 도철웅. 2000. 좌회전 전용차로에서의 비보호좌회전 용량. 대한토목학회 논문집 D 20(1):49-56.
  13. 황인식, 오세경. 2007. 효율적인 신호교차로 운영방안에관한 연구. 동아대학교 건설기술연구소 31(1):17-26.
  14. Benjamin, H. Cottrrell. Jr. 1986. Guidelines for Protected/Permissive Left-Turn Phasing. TRR 1069.
  15. Jonathan E. Upchurch. 1986. Guidelines for Protected/Permissive Left-Turn Phasing. TRR 1069.
  16. Nikiforos Stamatiadis, Kenneth R. Agent, and Apostolos Bizakis. 1997. Guidelines for Left-Turn Phasing Treatment. TRR 1605.
  17. 社団法人日本交通工學硏究會. 1998. 平面交差の 計劃と設計-基礎編-.
  18. 社団法人日本交通工學硏究會. 1983. 交通信号の制御技術.
  19. 社団法人日本交通工學硏究會. 1994. 交通信号の手引.