Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 23 Issue 2
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- Pages.327-347
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- 2009
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- 1226-6663(pISSN)
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- 2287-9935(eISSN)
The Effects of Mathematical Communication-Centered Teaching Using Peer Feedback on Mathematics Learning
동료 피드백을 활용한 수학적 의사소통이 수학 학습에 미치는 효과
- Oh, Young-Youl (Department of Mathematics Education, Seoul National University of Education) ;
- Oh, Tae-Wook (Seoul Jangchung Elementary School)
- Published : 2009.05.15
Abstract
The purpose of the present study is to investigate the effects of mathematical communication-centered teaching using peer feedbacks on students' mathematics achievement and mathematical dispositions toward mathematics, and then this study examined the characteristics of feedbacks used by students. To do this study, two sixth grade classes selected from an elementary school in Seoul participated in the current study; one class for a treatment group applying mathematical communication-centered teaching using peer feedback, and the other for a comparison group applying traditional teaching using teacher-centered communication. The results of this study showed the fact that a treatment group of mathematical communication-centered teaching applying peer feedback scored statistically higher than a comparison group applying teacher-centered communication with respect to both students' mathematical achievement and disposition. Especially, this communication-centered teaching program focused on peer feedback was more effective to middle or lower level students than higher level students. In addition, mathematical communication-centered teaching applying peer feedbacks helps students reflect their own thinking process about problem solving, and students experienced the improvement of their confidence about mathematics from opportunities to provide peers with feedbacks. Finally, the present study suggests the important role of communication in mathematics learning, particularly student-to-student feedbacks rather than teacher-to-students feedbacks. That is to say, students need to have many opportunities to represent their own mathematical thinking processes using mathematical language.
이 연구는 동료 피드백을 활용한 수학적 의사소통 수업이 학생들의 수학 학업 성취도 및 수학적 성향에 미치는 효과를 알아보고 또한 이 과정에서 나타난 피드백의 특성에 대해 분석하였다. 이를 위해서 서울특별시 소재의 초등학교 6학년 학생을 대상으로 동료 피드백 중심의 실험반과 전통적인 교사 주도의 피드백을 적용한 비교반을 대상으로 실험을 실시하였다. 그 결과 동료 피드백을 활용한 수학적 의사소통 수업을 적용한 반이 전통적인 교사 피드백 중심의 반에 비해 수학 학업 성취도 및 수학적 성향 측면에서 모두 높게 나타났다. 특히 상위 집단보다는 중 하위 집단에게 동료 피드백 중심의 의사소통 수업이 더욱 효과적인 것으로 드러났다. 그리고 동료 피드백 중심의 의사소통 수업을 통해 학생들은 문제해결에 대한 자신의 사고 과정을 점검해 볼 수 있었으며, 또한 피드백 제공 경험으로부터 수학에 대한 자신감이 향상됨을 알 수 있었다. 끝으로 이 연구는 수학 학습에서 수학적 의사소통의 중요성을 강조하고, 또한 교사 주도의 의사소통 보다는 다양한 학생들이 자신의 수학적 사고 과정을 수학적 언어를 사용하여 표현해 볼 수 있도록 하는 기회를 제공할 필요가 있음을 제언한다.
Keywords