An Analysis of the Differences in Market Directivity and Customer Satisfaction Based on Customer Participation Strategies in Developing Food Service Products

외식기업의 상품 개발 시 고객 참여 전략에 따른 시장지향성과 고객 만족도 차이분석

  • Published : 2009.03.30

Abstract

The elevated standard of living and increased interest in health and well-being have caused customers to expect a role. Consumers are more and more interested in food service merchandise development. The purpose of this paper is to perform a discriminant analysis of merchandise development policies based on customer participation strategies. Statistical techniques employed included the reliability analysis and the discriminant analysis. The current thesis is based on the 350-questionnaire-survey conducted from July 1 to July 31, 2008 at five food service companies in Seoul and Gwangju. The data collected for this study was analyzed with frequency analysis, reliability analysis, validation analysis, factor analysis, and discriminant analysis using the SPSS 12.0 package program. The results of the test of the hypotheses can be summarized as follows: the analysis shows that there is significant difference between the active groups and the passive groups in all the merchandise development related factors, market directivity, and customer satisfaction directivity. Thus, food service management needs to apply customer participation strategies aggressively.

최근 생활 수준이 높아지고 건강과 웰빙에 대한 관심이 증가함으로써 고객들은 더욱 더 큰 역할을 기대하고 있다. 그러므로 고객들은 외식상품 개발에 적극적으로 참여하기를 희망한다. 이 연구의 목적은 외식상품 개발 시 고객 참여 전략에 대한 판별분석을 실시하였다. 통계기법은 신뢰성분석, 차이분석, 판별분석을 이용하였다. 조사는 2008년 7월 1일부터 7월 31일까지 서울과 광주 소재 외식산업체를 대상으로 350부 설문지를 배포하였으며, 이 중 정확하게 작성된 설문지 300부를 SPSS 12.0 패키지 프로그램을 사용하였다. 분석결과 외식상품 개발 시 적극적인 산업체와 소극적인 산업체 간에 시장지향성과 고객 만족에 유의한 차이가 나타났으며, 판별분석결과를 보면 고객 참여 전략을 소극적으로 실행하고 있는 외식기업은 고객만족 보다 시장지향성적인 경영 목표를 두고 있다. 또한 고객 참여 전략을 적극적으로 실행하고 있는 외식기업은 시장지향성 보다는 고객 만족에 경영 목표를 두고 있다. 그러므로 서비스 업종인 외식기업은 고객 만족이라는 경영 목표가 최우선이라면 고객 참여 전략을 적극적으로 도입해야 할 것이다.

Keywords