Developing a General Recycling Method of FRP Boats

FRP선박의 범용 재활용을 위한 재처리시스템의 연구

  • Yoon, Koo-Young (Department of Mechanical Design Engineering, Hongik University)
  • 윤구영 (홍익대학교 과학기술대학교 기계정보공학과)
  • Published : 2009.02.25

Abstract

For several decades, many researchers have been involved in developing recycling methods for FRP boats. There are four basic classes of recycling covered in the literature. Despite of environmental problems(safety hazards), mechanical recycling of FRP boats, which involves shredding and grinding of the scrap FRP, is one of the simpler and more technically proven methods than incineration, reclamation or chemical ones. Because FRP is made up of reinforced fiber glass, it is very difficult to break into pieces. It also leads to secondary problem in recycling process, such as air pollution and unacceptable shredding noise level. Another serious problem of mechanical FRP recycling is very limited reusable applications for the residue. This study is to propose a new and efficient method which is more wide range applications and environment friendly waste FRP regenerating system. New system is added with the cyclone sorting machine for airborne pollutions and modified cutting system for several glass fiber chips sizes. It also has shown the FRP chip fiber-reinforced concrete and fiber-reinforced secondary concrete applications with the waste FRP boat to be more eligible than existing recycling method.

FRP선박의 폐처리와 재활용 연구는 지난 10여 년간 많은 발전이 이루어져 왔다. 특히 해상용과는 달리 폐기물의 투기나 방치가 매우 어려운 육상용 폐FRP의 재활용 방법과 기술의 발전에 기인한 결과이기도하다. 따라서 가장 많은 폐FRP 선박의 재처리는 육상용의 처리공정, 즉 파쇄와 분쇄 공정을 거친 후 수지류와 유리섬유류로 분리하여 재활용 또는 지정폐기물로 처리하게 되었다. 지난 연구를 통하여 처리공정 운영 측면에서 보다 경제적이며 2차 처리공정(분쇄 후 공정)에 유용한 시스템을 개발하였다. 그러나 다년간의 실험실규모의 처리시스템 운영을 통하여 두 가지의 개선점이 발견되었다. 첫째는 단순 용융하여 활용하던 유리섬유의 형상(폭과 넓이)의 다양화가 필요하게 되었으며, 두 번째 문제로는 수중 파쇄 공정 도입을 통하여 분진을 억제하였으나 시스템 상부(파쇄전 공정)를 통한 분진유발로 인하여 작업성의 저하가 발생한다는 것이다. 우선 유리섬유의 형상변화는 파쇄공정 중 칼날의 변화를 통하여 섬유 형태뿐만 아니라 chip형태(직사각형)로 박리할 수 있게 되었으며 파쇄공정의 상부에 cyclone분류기를 설치하여 유리가루와 수지가루를 분류하여 재활용하게 되었다. 아울러 작업환경의 청정성도 유지하게 되었다. 또한 유리 chip을 활용한 노 콘크리트 제품의 강도 실험결과 매우 우수한 결과를 보여주고 있으므로 앞으로의 폐FRP 선박의 재활용 분야의 다양성을 기대할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Bartholomew, K., 2004, "Fiberglass reinforced plastics recycling", Dec. report, MnTAP (Minnesota Technical Assistance Program).
  2. Defosse, M., 2003, "Composites: European industry hunts for recycling solutions under new EOL-V laws", Modern Plastics, Vol.80, no.673.
  3. EuCIA (European Composites Industry Association) Gener Annual Assembly, (2005), EuCIAPress Release 2005-1.
  4. Fukada, T.and Zairyo, K., 2006, "Engaging intonatural resources recyclable pool through use of FRP", Engineering materials, Vol. 54, no. 4, 68-73.
  5. Jang, I., Kim, Y. and Kim, I., 2006, "Collision analysis between FRP fishing boats according to various configurations", J. of the Korean Society for Marine Environmental engineering, Vol. 9, No.4, pp.253-262 (in Korean)
  6. Nakagawa Muneo, 1998, "A study on properties of concrete used powderand fabric type scrapped FRP as find aggregate", J of the Korean Societyfor Architecture Engineering, 961-964.
  7. Shibata, K. andZairyo, K., 2006, "Desired environmental response from FRP/FRTP-FRP recycle technology using atmospheric pressure dissolution method", Engineering materials, Vol. 54, no. 4, 58-61.
  8. Shoji, Y., 2003, "Recycling waste FRP - From pure research to practical use", J of the Japan Societyfor Composite materials, vol. 29, no. 6, 210-216. https://doi.org/10.6089/jscm.29.210
  9. Whang, Y., Han, C., Cho, J. and Lee, B., 2002, "Physical properties of polymer modified mortar containing FRP wastes fine powder", J. of the Korea Concrete Institute 190-198(inKorean).
  10. Yoon, K., Kim, Y. and Lee, S., 2007, "Recycle of glass fiber obtained from the roving cloth of FRP 1 : studyfor the physical properties of fiber-reinforced mortar", J. of the Korean Society for Marine Environmental Engineering, Vol. 10, No.2, pp. 102-106(in Korean).
  11. Yoon, K., 2007, "New practical and eco-friendly recycling method of FRP boats", J oft he Korean Society for Marine Environmental Engineering, Vol. 10, No.3, pp. 181-186(in Korean).