Abstract
A violin plays an essential role among string instruments. It has an extremely strong expressive power that can be conveyed through beautiful timbre when played correctly. However, a beginner who attempts to play the violin will be most likely to face difficulties in placing his or her fingers on a specific point of the fingerboard or in bowing the violin on a specific string. In order to resolve this difficulty, the database of a professional violinist's bowing skills were inserted beforehand. By doing so, a beginner can emulate professional's violin by comparing his playing with the constructed database that is programmed in the computer. Accordingly, the results are displayed on the monitor after being evaluated by the performance evaluation function using a fuzzy logic.
바이올린은 아름다운 음색과 풍부한 표현력으로 현악기 가운데 중요한 위치를 차지하고 있다. 그러나 바이올린 연주를 처음 시작하는 초보자들에게는 정확한 연주를 하기가 쉽지 않다. 이는 연주 시 활의 힘과 활을 켜는 속력 그리고 활과 현과의 접촉점 및 현을 집는 손가락 위치의 부정성에서 기인된다. 따라서 본 논문에서는 이 점을 해결하기 위해 전문 바이올리니스트의 운궁법에 대한 데이터베이스를 사전 구축하고, 연주자가 실제 바이올린을 켤 때 얻어지는 데이터를 구축된 데이터베이스와 실시간으로 비교하고 그 결과를 퍼지 Logic을 사용한 성능평가함수로 성능평가를 한 후 Monitor상에 결과를 보이도록 하였다.