A Study on the Promotion Plan and Effect Factors of Riding a Bicycle According to Characteristics of the Region

지역특성에 따른 자전거이용 활성화 접근방안과 영향요인에 관한 연구

  • Received : 2009.01.30
  • Accepted : 2009.06.16
  • Published : 2009.08.31

Abstract

Recently, Interest in the riding of bicycles increased, but existing researches on the effect of bicycle facilities and the supply analysis and evaluation bike analysis of the importance of the item is most fulfilling. Those do not reflect characteristics of the region and the current satisfaction on the riding of bicycles. Therefore, this research will classify Gu Dong of Busan into good region, possible region and difficult region on the riding of bicycles to reflect characteristics of bicycles with the non-power and characteristics of riders with the main purpose of the exercise. Maintenance of bicycles classified according to the region will be decided to the Line-to-Line maintenance as to connect the main point of regions and to the Point-to-Point as to link the main point within region. Then, step-by-step bicycles activation of Busan differentiated by region offers. Also, Survey on Gangseo-Gu, Sasang-Gu, Gijang-Gun with good bicycle conditions and Busan-Jin-Gu with the best maintenance effect will be about the bicycle. The structure model of consciousness-based on the use of bicycles will be made by using Survey results and considering the region characteristics. This structure model will show a correlation of the current satisfaction, the bicycle-related facilities maintenance policy needs, region characteristics and the next intends to riding the bicycle.

최근 자전거이용에 대한 관심은 증가하고 있지만, 기존 연구에서는 시설공급이 자전거 이용에 미치는 영향과 자전거 이용 실태분석 및 평가항목의 중요도 분석이 대부분을 이루고 있어, 자전거 이용에 있어서 중요한 지역여건 및 현재 만족도를 충분히 반영시키지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 무동력인 자전거 특성과 현재 운동 목적으로 주로 이용하는 이용자 특성을 반영한 경사도, 자전거도로 연장, 근린공원 수에 따라 부산시를 구 동별로 자전거이용 양호 가능 애로 지역으로 분류하고, 분류된 지역별로 지역간 연계가 가능한 Line-to-Line 정비방안으로 할 것인지, 지역내 주요지점을 연계시키는 Point-to-Point 정비방안으로 할 것인지를 결정하여 부산시의 단계별 자전거이용 활성화 접근방안을 지역별로 차별화하여 제안한다. 또한, 자전거 이용여건이 양호한 동이 포함된 강서구, 사상구, 기장군과 정비효과가 가장 큰 부산진구 시민들을 대상으로 자전거 관련의식 조사를 실시하고 지역여건 및 자전거 이용관련의식 기반구조모형을 구축하여 자전거 관련 현재 만족도와 시설 정책정비 필요성, 지역여건, 향후 자전거 이용의사와의 상호영향관계를 분석할 것이다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2006), '자전거 이용활성화 방안 마련을 위한 연구'
  2. 권용석.이진각.손영태(2006), '조건부 가치측정법(CVM)을 이용한 자전거도로 건설에 따른 편익 산출에 관한 연구', 대한토목학회, 제26권 제6D호, pp.945-950
  3. 김수성. 송기욱. 박종렬. 정헌영(2008), '지역의 구조적특성을고려한자전거이용활성화방안연구', 제59회 학술발표회, 대한교통학회, pp.611-620
  4. 김용진. 이경환. 안건혁(2008), '자전거 통근율에 영향을 미치는 지역요인 분석(서울시 25개 자치구를 대상으로)', 한국도시설계학회지, 제9권 제1호, pp.19-34
  5. 김응철. 오주택. 김명섭(2007), '비선형 회귀모형을 이용한 자전거사고 요인분석에 관한 연구', 대한국토,도시계획학회지'국토계획'제42권 제3호, pp.261-272
  6. 배병렬(2008), 'LISREL 구조방정식모델', 청람, pp.275-293
  7. 신희철. 조항영(2007), '이용자 중심의 자전거도로 유형 재정립', 교통 기술과 정책, 제4권 제1호, pp.7-19
  8. 이병주. 박영석. 남궁문(2001), '자전거 이용자의 행태분석 및 선택행동 LISREL모델', 대한토목학회, pp.13-22
  9. 이승교. 배기목. 원제무. 이수일(2006), '자전거 이용활성화방안을위한연구', 대한국토. 도시계획학회 학술대회, pp.639-647
  10. 이정헌(2000), '부산시 자전거이용 활성화 방안 연구', 부산발전연구원
  11. 조정석. 김종인. 정만표(1994), '대구시에 있어서 자전거 도로 도입방안에 관한 연구', Journal of Science and Technology Vol.1, pp.185-203
  12. 황정훈. 김갑수(2005), '자전거 주행환경 개선방안의 평가에 관한 연구', 대한교통학회지, 제23권 제8호, 대한교통학회, pp.203-213
  13. Karel Martens(2007), 'Promoting bike-and-ride: The Dutch experience', Transportation Research Part A41, pp.327-338
  14. Robert B Noland(1995), 'Short-run and Long-run policies for increasing bicycle transportation for daily commuter trips', Transport Policy vol.2 No.1, pp.67-79 https://doi.org/10.1016/0967-070X(95)93248-W