A Dynamic Traffic Analysis Model for the Korean Expressway System using FTMS

FTMS 자료를 활용한 고속도로 Corridor 동적 분석

  • 유정훈 (아주대학교 환경건설교통공학부) ;
  • 이무영 (아주대학교 교통연구센터) ;
  • 이승준 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 성지홍 (아주대학교 교통연구센터)
  • Received : 2009.02.21
  • Accepted : 2009.09.30
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Operation of intelligent transport systems technologies in transportation networks and more detailed analysis give rise to necessity of dynamic traffic analysis model. Existing static models describe network state in average. on the contrary, dynamic traffic analysis model can describe the time-dependent network state. In this study, a dynamic traffic model for the expressway system using FTMS data is developed. Time-dependent origin-destination trip tables for nationwide expressway network are constructed using TCS data. Computation complexity is critical issue in modeling nationwide network for dynamic simulation. A subarea analysis model is developed which converts the nationwide O-D trip tables into subarea O-D trip tables. The applicability of the proposed model is tested under various scenario. This study can be viewed as a starting point of developing deployable dynamic traffic analysis model. The proposed model needs to be expanded to include arterial as well without critical computation burden.

첨단교통체계의 기술발전과 교통 분석의 수준이 상세해짐에 따라 동적 교통 분석에 대한 필요성이 증가하고 있다. 기존의 정적인 분석이 하루 평균 개념의 통행특성과 네트워크 상태를 묘사한 반면, 동적 분석에서는 시간흐름에 따른 네트워크의 상태를 분석한다. 본 논문에서는 교통시스템 동적 분석의 필요성을 인식하여, 고속도로망을 대상으로 FTMS 자료를 활용한 분석 방법론을 개발하였다. 개별 차량의 실제 통행기록 자료인 TCS 자료를 이용하여 전국 고속도로망을 대상으로 동적 기종점 통행량을 구축하였으며, 시뮬레이션 연산시간 문제 해결을 위해 분석범위를 설정한 Subarea 분석을 활용하였다. 이를 위해 전국 고속도로망을 대상으로 구축된 시간대별 기종점 통행량을 Subarea 기종점 통행량으로 전환하기 위한 방법론을 개발하였다. 구축된 모형의 적용을 위해 시나리오 분석을 실시하였으며, 이를 통해 각각의 시나리오에 대하여 기존의 단편적인 효과분석과 달리 하루 중 시간대별 교통여건에 따른 네트워크 상태분석을 수행하였다. 본 연구는 동적 교통 분석의 초기 시도라는 점과 실제 기종점 자료인 FTMS 자료를 활용한 분석이라는 점에서 의미를 가지며, 현재 교통 분석의 큰 흐름인 동적 교통 분석의 필요성을 부각시키고자 한다. 향후 고속도로뿐만이 아닌 기타 도로를 포함한 모형 구축이 필요하며, Hybrid 모형 및 프로그램 개발을 통해 궁극적인 목표인 실시간동적 분석 모형 개발을 위한 연산시간 문제 해결이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 강진구 . 박진희 . 이영인 . 원제무 . 류시균 (2004), '예측적 다중계층 동적배분모형의 구축 및 알고리즘 개발', 대한교통학회지, 제22권 제5호, 대한교통학회, pp.123-137
  2. Adamo V., V. Astarita, M. Florian, M. Mahut, J. H. Wu (1999), 'Modeling the Spill-Back Congestion in Link Based Dynamic Network Loading Models : A Simulation Model with Application', 14th International Symposium on Transportation and Traffic Theory, Elsevier
  3. Carey M. (1992), 'Non-convexity of the Dynamic Traffic Assignment Problem', Transportation Research 26B https://doi.org/10.1016/0191-2615(92)90003-F
  4. Cooke K. L., E. Halsey(1996), 'The Shortest Route Through a Network with Time-Dependent Internodal Transit Times', Journal of Math. Anal. Appl., vol. 14, pp.492-498
  5. Cremer M., D. Stacher, P. Unbaun(1999), 'Macroscopic Modeling of Traffic Flow by an Approach of Moving Segment', Elsevier, 14th International Symposium on Transportation and Traffic Theory
  6. Friesz T. L., L. Terry(1993), 'A Variaional Inequality Formulation of the Dynamic Network User Equilibrium Problem', Opreration Research
  7. Kuwahara M. and T. Akamatsu(1997), 'Decompsition of the Reactive Dynamic Assignment with Queues for a Many-to-many Origin-Destination Pattern', Transportation Research 31B, pp.1-10 https://doi.org/10.1016/S0191-2615(96)00020-3
  8. Mahmassani H. S. (2001), 'Dynamic Network Traffic Assignment and Simulation Methodology for Advanced System Management Application', Networks and Spatial Economics, vol. 1, pp.267-292 https://doi.org/10.1023/A:1012831808926
  9. Ran B. and D. E. Boyce (1996), 'Modeling Dynamic Transportation Network : An Intelligent Transportation System Oriented Approach', 2th edition, Springer
  10. Ran B., R. W. Hall and D. E. Boyce (1996), 'A Link-Based Variational Inequality Model for Dynamic Departure Time/Route Choice', Transportation Research B, vol. 30 https://doi.org/10.1016/0191-2615(95)00010-0