Analysis on the Problems in Carrying Out Homework Assignments in a Middle Class Engineering College

중위권 공과대학에서 학생 과제물 수행에 대한 문제점 분석

  • Baek, Hyun-Deok (College of Science and Technology, Hongik University) ;
  • Park, Jin-Won (College of Science and Technology, Hongik University)
  • 백현덕 (홍익대학교 과학기술대학) ;
  • 박진원 (홍익대학교 과학기술대학)
  • Received : 2009.03.31
  • Accepted : 2009.09.07
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This paper is on the analysis of the present situation in carrying out homework assignments of the students in the college of Science and Technology, Hongik University. Our survey confirmed that the purpose of the assignments was not satisfactorily achieved, because only a few students solve the problems by their own efforts and most of the other students just copied their peers' work. The reason for this problem was analysed based on the result of questionnaire for the professors and students. Possible solutions for the problem is proposed, such as providing sufficient number of teaching assistants and changing instruction strategy, reflecting the significance of homework assignments in the learning process. As one of the probable solutions, a team-based assignment is proposed, and expected and observed positive results were discussed.

본 논문은 홍익대학교 과학기술대학 재학생들의 과제물 수행에 대한 실태를 조사 분석하여 문제점에 대한 개선방안을 찾기 위한 것이다. 조사된 과제 수행의 문제점은 예상한 바와 같이 소수의 학생들만이 문제를 풀고 대부분 학생들은 동료들이 푼 것을 베껴서 제출하고 있다는 점이었다. 교수 및 학생들을 대상으로 실시한 설문조사 결과 그 원인은 학생들의 면학분위기가 조성되지 못함, 과제물이 학생들의 수준에 비해 너무 어려움, 학생들의 과제 수행을 도와 주는 제도적 장치의 미비 등으로 나타났다. 해결 방안으로 제시될 수 있는 것은, 첫째 장학생 제도의 운영방법을 개선하여 자격을 갖춘 과목 조교를 충분히 확보하는 것이다. 둘째 교수들은 과제물 운영이 정상적으로 이루어질 수 있도록 더 적극적인 해결책을 찾는 것이다. 학습 효과 달성을 위해서 익히는 과정의 중요성을 교수방법에 반영할 필요가 있는 것이다. 셋째 팀 단위 학습법을 과제물 운영에 적용하는 방안을 생각할 수 있다. 공동 작업으로 인한 과제물에 대한 심리적, 시간적 부담 경감, 모여서 문제를 해결하는 과정을 통한 면학분위기의 조성 및 팀워크 능력 배양, 교수의 과제물 평가와 피드백의 용이 등 이점이 확인되고 있다.

Keywords

References

  1. 박진원, 백현덕, 심수만, 정보현 (2004), 공과대학에 서의 소양교육현황분석, 공학교육연구 7(3); 19-31
  2. Barkley E.F.; Cross K.P.; Major C.H. (2005), Collabrative Learning Techniques, Jossey-Bass A Wiley: San Fransisco, U.S.A; Part 1
  3. Johnson D.W.; Johnson R.T.(1999), Learning Together and Alone, Allyn and Bacon A Viacom Company, Boston, U.S.A.; Chap. 1 & 2
  4. Michaelsen L.K.; Knight A.B.; Fink L.D. (2004), Team-Based Learning, Stylus Publishing, LLC: Sterling, U.S.A.; Chap. 1
  5. Smith K.A.; Imbrie P.K.(2007), Teamwork and Project management; McGraw Hill, Higher Education: Boston, U.S.A; Chap. 1 & 2