발명영재 교육 프로그램이 초등학생의 이공계 선호 및 진로의식에 미치는 영향

The Effect of an Invention Program for Gifted Pupils on the Interest of Science-engineering Department and Career Maturity

  • 투고 : 2009.07.31
  • 심사 : 2009.11.24
  • 발행 : 2009.12.31

초록

이 연구는 발명영재 교육프로그램이 초등학생의 이공계 선호 및 진로의식 변화에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 수원시 D초등학교, J초등학교 6학년 영재학급을 대상으로 12차시에 걸쳐 실험집단에게 발명영재 교육 프로그램을 적용하여 실험을 실시하였다. 본 연구 결과 발명영재 교육프로그램 적용에 따른 진로의식 성숙도의 차이는 실험집단이나 통제집단 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으나, 이공계 선호 및 이공계 기피 현상에 대한 인식 변화는 유의미한 차이가 나타났다. 이는 발명영재 교육프로그램이 초등학생의 진로의식을 높이는 것에는 적합하지 않지만 이공계 선호에 대한 인식 변화에 적합한 것으로 판단된다. 이를 토대로 발명영재 교육프로그램의 내용체계 속에 진로의식을 성숙시켜 줄 수 있는 부분이 포함되어 교육이 이루어져야지만 진정한 발명교육의 목표에 도달할 수 있음을 제언한다.

The main aim of this study is to find out whether an elementary school's science-invention program for gifted pupils has an effect on their attitude towards science-engineering sector or related careers for their future. For hypothesis testing, a class for gifted pupils of 6th grade in D elementary school, J elementary school is chosen. The experiment was implemented 12 times during the period. Major findings were as follows. In career maturity, there weren't statistically meaningful differences found between experimental and controlled group as a result of invention program. This result showed that the invention program is not appropriate to promote the career maturity. However, there were still some evidence of change in their attitudes to science-engineering. Based on the result, an invention program which fails to improve career maturity should be amended.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(1997). 교육통계연보개발원
  2. 서혜애 외(2006). 발명교육 내용표준 개발, 한국교육개발원
  3. 장선숙(2003). 인터넷 활용 진로정보탐색 프로그램이 고등학생의 진로 의사결정 자기효능감 및 진로성숙의 개선에 미치는 효과, 경상대학교 교육대학원 박사 학위논문
  4. 장소영(2005). 초등학생의 과학 선호도에 영향을 주는 요인으로서의 탐구활동에 대한 인식 조사, 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  5. 천주영(2008). 초등 영재아동의 사회 기여에 대한 의식 수준 연구, 고려대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  6. 한명순(1999). 과학자에 대한 초등학생의 인식 및 선호도 분석, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. Gruber, H. E.(1985). From Epistemic Subject to Unique Creative Person at Work, Archives de Psychologie