A Study of a Singing Program for Decreasing Withdrawal Behaviors of Children in Low-Income Families

저소득층 가정 아동의 위축행동 감소를 위한 가창 프로그램 연구

  • Kim, Soo Hee (Ewha Womans University Music Therapy Clinic)
  • 김수희 (이화여자대학교 예술치료교육센터)
  • Received : 2009.03.20
  • Accepted : 2008.04.30
  • Published : 2009.05.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of a singing program on withdrawal behaviors of children in low-income families. To measure the effects of the singing program, the researcher compared the results of K-YSR and TRF withdrawal scales before and after the program. Finally, the researcher did research on the subjects' musical and non-musical behaviors related to withdrawal through a record of behavior observation. The results of this study were asfollows: First, after comparing the results of K-YSR and TRF withdrawal scales conducted before and after the singing program, the mean of the scores was decreased by 6.4 and 3.6 points respectively (p = .042). Second, an analysis of withdrawal-related behavioral changes in music activities after the program showed an increase in frequency of eye contact, as well as tone and volume of subjects' voices. The results of this study indicate that the singing program has positive effects on withdrawal behaviors of children in low-income familiesin addition, it is effective in alleviating withdrawal-related behaviors.

본 연구는 가창 프로그램이 저소득층 가정 아동의 위축행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아본 실험연구로 교사에게 추천 받은 서울 소재 S 지역아동센터에 다니고 있는 위축행동 아동 5명에게 가창 프로그램을 한 회기 60분씩 총 10회기 실시하였다. 양적 측정을 위해 아동에게는 K-CBCL의 자기보고형 위축척도 검사를, 교사에게는 K-CBCL의 교사 평가 위축척도 검사를 실시하여 대상자들의 위축행동 변화를 살펴보았고 그 외 위축관련 행동인 목소리 사용 변화와 자기표현 변화 그리고 눈맞춤 횟수 변화를 관찰하기 위해 매 회기 녹화된 비디오를 분석하고 이를 기록하였다. 그 결과 K-CBCL의 자기보고형 위축척도 점수는 6.4점 감소하였고, Wilcoxon 비모수 검정 결과 유의수준 .042(p < .05)로 통계적으로 유의미하였다. 또 K-CBCL의 교사 평가 위축척도 점수는 3.6점 감소하였고, Wilcoxon 비모수 검정 결과 역시 유의수준 .042(p < .05)로 통계적으로 유의미하였다. 또 대상자들이 가창 활동 안에서 보인 위축관련 행동인 목소리 사용과 자기표현 변화, 그리고 눈맞춤 횟수를 비디오 분석을 통해 회기별로 분석한 결과 가창 활동 초기에 비해 후기에 각 행동이 긍정적으로 변화한 것으로 나타났다. 따라서 가창 프로그램은 저소득층 가정 아동의 위축행동을 감소시키는 데에 효과적인 중재도구임을 시사한다고 볼 수 있다.

Keywords