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공기분사공법을 이용한 초대형 Open Caisson의 침하촉진에 대한 사례연구

A Case Study on Settlement Promotion of a Large Size Open Caisson using Air-Jet an Method

  • 정진섭 (원광대학교 토목환경도시공학부) ;
  • 이종천 (원광대학교 토목환경도시공학부) ;
  • 김해욱 ((주)한양) ;
  • 김태형 (한국해양대학교 건설환경공학부)
  • Jeong, Jin-Seob (Division of Civil, Environmental, and Urban Engineering, Wankwang University) ;
  • Lee, Jong-Cheon (Division of Civil, Environmental, and Urban Engineering, Wankwang University) ;
  • Kim, Hae-Woog (Hanyang Corp.) ;
  • Kim, Tae-Hyung (Division of Civil and Environmental Engineering, Korea Maritime University)
  • 발행 : 2009.04.30

초록

본 실험 연구는 공기분사공법의 오픈케이슨기초의 주면마찰력 저감효과에 대해 규명하기 위해 이루어졌다. 연육교 건설을 위해 기초로 사용된 공기구멍이 설치된 대구경 케이슨이 본 연구를 위해 이용되었다. 공기분사공법을 사용 시, 침하 시간을 줄일 수 있었으며 일반전인 방법으로 도달할 수 없는 깊이까지 침하를 시킬 수 있었다. 또한, 예상했던 것 보다 두 배 이상의 주면마찰저항력 저항 저감 효과를 얻었으며, 이런 장점 외 추가적인 외부의 재하하중 없이도 케이슨을 침하시킬 수 있음을 보여주었다. 그 외 오픈케이슨 침설 시 발파에 의한 케이슨 손상을 공기분사공법을 이용하면 방지할 수 있음을 보여주었다.

This experimental study has been carried out to investigate the reduction in side friction of open caisson using air-jet method. For this study, the large size caisson having air-pockets was used. This caisson was used as substructure of bridge. By using air-jet method, settlement time was decreased and even settlement was reached to the depth which conventional methods could not be. We found that the side resistance decreases to less then half the expected value. In addition to these merits, the air-jet method can result in self-weight settlement without applying additional load. Also the open caisson damage caused by blasting can be prevented with this method.

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참고문헌

  1. 박진원, 류제천, 임희대 (2003), "오픈케이슨의 침하촉진을 위한 air-jet 공법의 적용성 분석", Journal of the Research Institute of Industrial Technology, Vol. 18, No.2, pp 17-25
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  3. 한진태, 김성렬, 김병모 (2003), "진동대 실험을 이용한 우물 통기초 케이슨 안벽의 내진성능 평가", 대한토목학회 2003년도 정기 학술대회 논문집, pp. 4138-4143
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