The Actual Condition Analysis of Play Space by Types of Installation for the Planning of Barrier Free Play Space

무장애 놀이공간 계획을 위한 설치유형별 놀이공간 실태분석 - 무장애 놀이공간의 계획기준 설정 및 모형개발 연구 I -

  • 강병근 (건국대학교 건축대학) ;
  • 성기창 (한국재활복지대학 인테리어디자인과) ;
  • 박광재 (한국재활복지대학 인테리어디자인과) ;
  • 윤영삼 (건국대학교 연구처) ;
  • 김상운 (건국대학교 연구처) ;
  • 김은경 (건국대학교 건축공학과) ;
  • 이기정 (건국대학교 건축공학과)
  • Received : 2009.09.30
  • Accepted : 2009.11.13
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The needs of integrated play and space for both healthy children and children with Disabilities is increasing due to positive effect of integrated play. However, existing plan of play space have not considered children with Disabilities as the user and Integrated Perspective what children and children with Disabilities can do together is insufficient. For these reasons, establishing guideline of the Barrier Free Play Space and Model Development is required to meet the New Paradigm's demands. The purpose of this research is to deduce present condition and problem of play space through the Actual Condition Analysis of domestic Play Space. This study have given careful consideration to the actual condition of play space for 3 types by Types of Installation method. As a result, there are many problems from research point of view and facilities for the disablilities too. Consequently, element of plan and facilities for the disabled which are problems should be shown the direction focused improvement, moreover major task is build a barrier free play space as a place of social integration.

Keywords

References

  1. 김영은, 이건하, 장애아동을 고려한 놀이환경 기본계획방향에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 제 23 권 제 10호, 2007. 10
  2. 김영은, 장애아동을 고려한 통합놀이환경 계획에 관한 연구, 건국대학교. 2005
  3. 편민아, 장애유아 통합학급상황에서 보육교사의 놀이교수효능감과 통합교육에 대한 교사신념, 이화여자대학교.2007
  4. 이소현, 유치원 교사 양성 교수들의 장애유아 통합에 관한 인식 조사연구, 특수교육논총, 12, 1995
  5. 김영희, 장애아통합보유시설의 놀이시설에 관한 연구, 성균관대학교, 2007
  6. 경기도 교육청, 통합교육의 길잡이. 2004
  7. 국립특수교육원, 통합학급 운영실태 분석 연구. 2004
  8. 이숙재, 유아를 위한 놀이의 이론과 실제, 창지사, 1997
  9. Lînda Schulz, 이금진, 장애아동을 위한 창조적 놀이활동, 학지사, 1997
  10. 정옥분, 아동발달의 이해, 학지사, 2002