Abstract
Purpose: This study was to investigate and analyze understanding and knowledge of the eye in biological science education for middle and high school students in Busan. Methods: A total of 821 middle and high school students from four different schools participated by self-administered questionnaire test. The results were compared and analyzed by grade and gender. Results: In the survey of the understanding about the eye in the biological science curriculum, the results indicated that the more learning of the eye in biological science lecture led to the more understanding of the role of the eye. The difference of understanding the eye between learned and unlearned students in biological sciences lecture was significant (p<0.01). In the survey of the knowledge of the eye, students did not know about myopia and astigmatism (average value <50). Conclusions: As biological science education is one of the major factors to understand the role of the eye, this result suggests that more information about the eye in the curriculum of biology is included.
목적: 부산지역 중고등학생을 대상으로 눈에 관한 생물교육학적 이해도와 지식도를 조사하였다. 방법: 4개 학교의 중고등학생 821명에 대해 설문 조사하였으며, 학년별, 성별에 따른 결과를 분석하였다. 결과: 생물교육과정 속에서 눈과 관련된 내용은 교육을 받을수록 눈에 대한 이해도가 높았으며, 눈과 관련된 지식에 대한 이해도는 피교육생과 비피교육생에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<0.01). 학생들의 눈에 대한 생물교육학적 지식도 중에서 근시, 난시에 관한 지식은 낮았다(평균값<50). 결론: 생물 교육은 눈과 관련된 분야의 이해도를 높이는데 중요한 역할을 하므로 생물 교육과정에 눈과 관련된 개념의 정보를 많이 포함시키는 것이 필요하다.