Abstract
Recently, the number of children of multi-cultural family is increasing and the achievement gap between city and farming village is getting larger. It will be alternatives to develop e-learning contents which students can study by themselves where there are internet connected computers. As one of the solutions to improve students' writing ability, we developed animation e-learning contents about manuscript paper usage and sentence signs. As a result of applying e-learning contents to students, we can make sure that e-learning contents are more effective than existing means such as workbook-centered education and web contents persuaded by text in academic interesting, satisfaction and achievement. Consequently, we offer this training methods as alternatives which can increase academic performance for multi-cultural family and Korean students who are behind the other students in language ability.
최근 농촌에서는 다문화 가정 자녀들이 증가하고 있고 도농간 학력격차는 더욱 커지고 있는 실정에서 시간과 장소에 구애받지 않고 인터넷이 연결된 컴퓨터만 있으면 아동 스스로 학습 할 수 있는 이러닝 학습콘텐츠 개발은 도농간 학력격차 해소에 대안이 될 수 있을 것이다. 이러한 문제점에 대한 해결방법 중의 하나로 초등학교 글쓰기 기초능력을 향상을 위해서 문장부호 및 원고지 사용법에 관한 애니메이션 학습콘텐츠를 개발하였고, 초등학생들에게 개발된 학습도구를 적용한 결과 기존의 교재 중심 학습 및 텍스트로 설명된 웹 자료보다 학습의 흥미도와 학습의 만족도 그리고 학습의 성취도에서 모두 효과가 있음을 확인하였다. 결과적으로 다문화가정의 자녀뿐만 아니라 언어능력이 뒤처지는 한국의 초등학생들에게 재미와 흥미를 유발시켜 학습효과를 높일 수 있는 교육방법의 대안으로 제시하고자 한다.