The Korean Journal of Elementary Counseling (초등상담연구)
- Volume 8 Issue 1
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- Pages.109-122
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- 2009
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- 2005-3231(pISSN)
A Case Study of ART Counseling on Maladjusted Children's Self-Respect and Social Ability Development
부적응 아동의 자아존중감 및 사회성 발달을 위한 미술상담 사례연구
- Hong, Mi-Young (Yongoon Elementary School) ;
- Cho, Bung-Hwan (Gongju National University of Education)
- Published : 2009.01.30
Abstract
The purpose of this study was to put an art counseling program in the elementary school maladjusted child and helped the school life adjustment of the maladjusted child's self-respect and social ability development. For this purpose, picked out 4 people children who are the lowest score in the child where the total score is below 100 points sorted 6 grades of Y elementary school in Daejeon. The art counseling program as a reconstruction of the prior study to meet an object of this study was provided to children in experimental group at the researcher's classroom after school for 12 session, two sessions per week. For analyze the study result. First, for quantitatively analysis of an maladjusted behavior compared pre and post test of conduct of school life adjustments test. Second, for confirm the change of self-respect and social ability development pre and post test and analyzed comparison. Third, recognizing trial state change of an maladjusted children put a KSD pre and post test and analyzed comparison with contents of a picture. Fourth, every session of the qualitative analysis which describes the conduct quality of each child led and the maladjusted child should have been visible what kind of change after the art counseling program execution criminal record, compared. The result of the study is the art counseling program decreased the maladjust conduct of the maladjusted child and is effective to self-respect and social ability development of the maladjusted child. And the art counseling program letting induces the change which is affirmative psychologically with the maladjusted child. As a result, the art counseling program to help the self-respect of the maladjusted child and social ability development, and it will be more effective in the school life adjustment for the maladjusted child.
본 연구에서는 초등학교 부적응 아동에게 미술상담 프로그램을 실시하여 자아존중감 및 사회성 발달을 도와줌으로써 부적응 아동의 학교생활 적응을 돕고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 연구자가 담임을 맡고 있는 대전광역시 Y초등학교 6학년 중 학교생활적응 검사를 실시하여 총점이 100점 이하인 아동 중 최하점수인 아동 4명을 부적응 아동으로 선별하였다. 본 연구에서 실시한 미술상담 프로그램은 선행연구를 토대로 연구의 목적에 맞도록 연구자가 재구성한 것을 사용하였고, 2008년 9월 2일부터 10월 16일까지 주 2회(회기당 60분)씩 총 12회기로 실시하였으며, Y초등학교 6학년 1반 교실에서 방과후 시간을 이용하여 본 연구자가 직접 진행하였다. 연구 결과를 분석하기 위하여 첫째, 부적응 아동의 부적응 행동을 변화를 양적으로 비교하기 위하여 '학교생활 적응 검사'를 사전 ·사후 실시하여 그 결과를 비교.분석하였다. 둘째, 자아존중감 및 사회성 발달의 변화를 확인하기 위하여 사전 사후 검사를 실시하여 그 결과를 비교.분석하였다. 셋째, 부적응 아동의 심리 상태 변화를 분석하기 위하여 투사검사(KSD) 를 프로그램 실시 전과 후에 실시하여 그림 내각을 비교.분석하였다. 넷째, 매 회기마다 각 아동의 행동특성을 기술하는 질적 분석을 통하여 부적응 아동이 미술상담 프로그램 실시 전과 후에 어떠한 변화를 보였는지 비교하였다. 본 연구의 결과 미술상담 프로그램은 부적응 아동의 적응 행동을 감소시켰으며, 미술상담 프로그램은 부적응 아동의 자아존중감 및 사회성 발달에 효과가 있으며, 부적응 아동으로 하여 금 심리적으로 긍정적인 변화를 유도한다. 이상과 같은 결론을 종합해 볼 때 미술상담 프로그램은 부적응 아동의 자아존중감 및 사회성 발달을 도와주어 학교생활적응에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있으므로 초등학교 교육현장에서 부적응 아동의 학교생활 적응에 효과적이라 생각된다.