A Case Study on an Introduction and the Use of eCRM of the Dairy Industry N Company

유가공 업체 N사(社)의 eCRM 도입과 활용 사례 연구

  • Published : 2009.04.30

Abstract

Today, eCRM has been attention as an enterprise information system that systematically manages and utilizes the eCRM customer information visiting Internet home page. On this paper, the case study of N company Korea's leading manufacturers of the dairy industry is been application research in the practices of using optimization tools for analysis of customer information and marketing activities by the introduction of eCRM and doing weblogs analysis. This research is a case study on an introduction and the use of eCRM solutions in dairy industry company. In addition, of the scope and effectiveness for use introduced eCRM explain.

오늘날 eCRM은 인터넷 홈페이지를 방문하는 고객 정보를 체계적으로 관리하고 활용하기 위한 기업용 정보 시스템으로 주목받고 있다. 본 논문은 국내 유수의 유가공 업체 N사가 eCRM을 도입하여 활용한 사례에 대한 연구이다. N사가 eCRM을 도입하여 웹 로그 분석을 실시하고 고객별 최적화 서비스 도구를 이용할 수 있게 되면서, 이를 통해 정보를 분석하고 마케팅 활동에 활용한 사례를 연구하였다. 특히 본 연구에서는 유가공 업체와 같은 제조업체에서 인터넷 홈페이지를 통한 프로모션 활동과 연계한 eCRM 솔루션 도입 과정에 대하여 분석하였다. 또한 eCRM을 기업에 도입한 후 활용 범위와 효과에 대하여 논하였다.

Keywords

References

  1. 곽영식, 이윤경, 홍재원, "로그파일 분석을 통한 온라인 시장 다단계요율 의사결정에 관한 연구-증권사 선물옵션거래를 중심으로", 한국 정보기술학회논문지, 제 5권, 제 3호, 2007, pp. 223-232
  2. 김소영, 한상만, 박세환, "웹사이트 평가요인과 고객 방문행동의 관계에 관한 연구-STIVI 매트릭스를 이용한 eCRM 전략을 중심으로", 경영학연구, 제 31 권, 제 2호, 2002, pp. 485-507
  3. 김진강, "여행사의 인터넷마케팅을 위한 웹 로그 파일 분석에 관한 연구", 관광 · 레저연구, 제 13권, 제 2호, 2002, pp. 147-160
  4. 김하균, 정석찬, "금융상품추천 전문가시스템을 이용한 은행의 eCRM 설계 및 국축 방안에 관한 연구", 한국전자거래학회지, 제9권, 제3호, 2004, pp. 191-205
  5. 류승범, "금융산업을 위한 eCRM 솔루션", 정보처리, 제 8권, 제 6호, 2001, pp. 84-92
  6. 문용은, 한상철, 홍유진, "새로운 변화의 시작, 아웃소싱-매일유업 사례", Information Systems Review, 제 7 권, 제 2호, 2005, pp. 257-246
  7. 민대환, 박재홍, 박철, "eCRM 기능이 고객의 웹사이트 방문과 구매에 미치는 영향", Information Systems Review, 제 4권 , 제 2호, 2002, pp. 155-168
  8. 박재현, 양광모, 강경식, "LTV를 이용한 eCRM을 연계한 ATP 모델 구현을 관한 연구", 산업경영시스템학회지, 제 25권, 제 4호, 2002, pp. 54-60
  9. 이동익, 이창민, "인터넷 골프 사이트 이용자의 컨벤츠 만족도에 따른 골프 사이트 활성화 방안", 한국스포츠리서치, 제 17권, 제 3호, 2006, pp. 435-442
  10. 정인근, "우리은행의 e-Business", 경영교육연구, 제8권, 제1호, 2004, pp. 227-248
  11. 함유근, 윤태주, "고객 맞춤 웹 컨텐츠: 국민은행 인터넷뱅킹의 eCRM 사례", 정보기술과 데이터베이스저널, 제 8권, 제 2호, 2001, pp. 1-15
  12. Feinberg, R. A., R. Kadam, L. Hokama and L. H. Kim, "The state of electronic customer relationship management in retailing", International Journal of Retail and Distribution Management, Vol.30, No.10, 2002, pp. 470-481 https://doi.org/10.1108/09590550210445344
  13. Fjermestad, J., and N. C. Romano Jr., "Electronic customer reiationship management: Revisiting the general principles of usability and resistance-an integrative implementation framework", Business Process Management Journal, Vol.9, No.5, 2003, pp. 572-591 https://doi.org/10.1108/14637150310496695
  14. Kelly, L. L., D. Gi1bert and R. Mannicom, "How e-CRM can enhance customer loyalty", Marketing lntelligence and Pwnning, Vol.21, No.4, 2003, pp. 239-248 https://doi.org/10.1108/02634500310480121
  15. Kotorov, R. P., "Ubiq띠tous organization: organizational design for e-CRM", Business Process Management Jounal, Vol.8, No.3, 2002, pp. 218-232 https://doi.org/10.1108/14637150210428934
  16. Rigby, D, K., F. Reicheld and P. Schefter, "Avoid the four perils of CRM", Harvard Business Review, Vol.80, No.2, 2002, pp. 101-110
  17. Winer, R. S., "A framework for customer relationship management", California Management Review, Vol.43, No.4, 2001, pp. 89-105 https://doi.org/10.2307/41166102