Consulting Competence of IT Consultants: Perceptual Differences between IT Consultants and Business Clients

IT 컨설턴트의 컨설팅 역량: 컨설턴트와 고객의 인식 차이를 중심으로

  • 박소현 (건국대학교 경영정보학과) ;
  • 이국희 (건국대학교 경영정보학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this research is to define the consulting competence of IT consultants and empirically analyze the perceptual differences between the IT consultant group and the client group. Based on the previous researches and the opinion of the actual IT consultants, the consulting capability model has been established, which consists of six categories and eighteen factors. Six categories are (1) IT domain expertise, (2) problem solving ability, (3) project management capability, (4) communication skills, (5) human relations skills, and (6) professional ethics and attitude. Two field surveys have been performed and the responses of 174 IT consultants 116 clients have been acquired. It is shown that the level of possessed proficiency of IT consulting capability is far lower than the level of the required proficiency. And there exist the perceptual difference between two responding groups with respect to the level required proficiency but no difference exists in terms of the level of possessed proficiency. The findings of this research can provide some useful information in order to fully understand the differences between the IT consultant group and the client group.

전체 IT서비스 산업에서 IT컨설팅이 차지하는 비중이 증가함에 따라 우수한 IT컨설팅 인력 확보가 주요 현안으로 부상하고 있다. 이 연구는 IT 컨설턴트가 갖추어야 할 핵심 컨설팅 역량이 무엇이며 IT 컨설턴트가 이러한 역량을 실제 얼마나 보유하고 있는지를 조사하고, IT 컨설턴트 그룹과 고객 그룹의 인식 차이를 분석함으로써 향후 IT컨설턴트 양성 및 교육을 위한 사실 정보와 시사점을 제공한다. 선행 연구 검토와 IT컨설턴트와의 인터뷰에 의하여 6개 영역, 18개 항목으로 구성된 IT컨설팅 역량 모델을 구축하였다. 6개 영역은 (A)전문지 식, (B)문제 해결능력, (C)프로젝트 수행역량, (D)커뮤니케이션, (E)대인관계, (F)자세 및 가치관으로 명명되었다. 그리고 각 역량 항목별 기대수준과 보유수준에 대한 설문조사를 IT 컨설턴트 그룹과 고객 그룹을 대상으로 실시하였다. 그 결과, 18개 항목 중 17개 항목의 역량이 기대수준보다 실제 보유수준이 낮게 나타났으며, 특히 고객사에 대한 이해, 문제발견 능력, 창의적 해결방안 제시 능력 3개 항목은 그 격차가 커서 역량 개발이 시급한 것으로 나타났다. 그리고 IT컨설턴트가 어떤 역량을 얼마나 갖추어야 하는지 그 기대수준(required proficiency)에 대해서는 IT 컨설턴트 그룹과 고객 그룹이 달리 인식하고 있으나, 실제 어떤 역량을 얼마나 갖추고 있는지 그 보유수준(possessed proficiency)에 관해서는 두 그룹간 인식 차이가 존재하지 않았다. 이러한 분석 결과는 IT컨설턴트 역할 인식에 대한 두 그룹간 차이를 이해하고 IT컨설팅 서비스 향상하는 과정에서 유용한 정보를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 경영과 컴퓨터, "토털 IT프로바이더 위상, 컨설팅 역량이 결정한다", 2006 a, 5월.
  2. 경영과 컴퓨터, "컨설팅 전문인력 공급난 심화", 2006b, 12월.
  3. 고석하, 이현우, 경원현, "IT실무자의 업무활동과 IT지식 및 소프트웨어 전문기술 간의 관계에 관한 연구", Information Technology Applicationsand Management, 제15권, 제1호, 2008, pp. 153-181
  4. 고석하, "정보시스템 실무자들이 필요로 하는 지식 및 기술", Journal Of Information Technology Applications and Management, 제13권, 제2호, 2006, pp. 1-15
  5. 고석하, 경원현, 이현우, 김락상, "경영정보학과 졸업자들에 대한 기업의 만족도:C 대학에 대한 사례 연 구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제 13 권, 제 1 호, pp. 117-135
  6. 이국희, 김성근, 이주헌, 김용재, 이호준, "MIT 커리큘럼 현황 및 발전 모텔", Information Systems Review, Vol.9, No.3, 2007, pp. 1-32
  7. Adya, M. and K. M. KaIser, "Early determinants of women in the IT workforce: a model of girls' career choices", Information Technology and People, Vol.18, No.3, 2005, pp. 230-259 https://doi.org/10.1108/09593840510615860
  8. Agarwal, R., T. W. Ferratt, and P. De, "An Experimental Investigation of Tmnover futentions Among New Entrants in IT", The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.38, No.1, 2007, pp. 8-28 https://doi.org/10.1145/1216218.1216222
  9. Ambler, A. R., "How Do You View Your Role as Consultant", Consulting To Management, Vol. 17, No.2, 2006, pp. 53-54
  10. Bassellier, G. and I. Benbasat, "Business Competence of Information Technology Professionals: Conceptual Development and Influence on IT-Business Partnerships", MIT Quarterly, Vol.28, No.4, 2004, pp. 673-694
  11. Cash, E., P. Yoong, and S. Huff, "The Impact of E-commerce on the Role of IT Professionals", The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.35, No.3, 2004, pp. 50-63 https://doi.org/10.1145/1017114.1017120
  12. Datamonitor, "Global IT Consulting and Other Services", 2007, pp. 1-17
  13. Gallivan, M. J., D. P. Truex III, and L. Kvasny, "Changing Pattems in IT Skill Sets 1988-2003: A Content Analysis of Classified AdvertIsing", The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.35, No.3, 2004, pp. 64-87 https://doi.org/10.1145/1017114.1017121
  14. Grabski, S. V., J. H. Reneau, and S. G. West, "A Comparison of Judgment, Skills, and Prompting Effects Between Auditors and Systems Analysts”, MIT Quarterly, 1987, pp. 151-161
  15. Green, C. H., "Create Trust, Gain a Client", Consulting To Management, Vol.17, No.2, 2006, pp. 27-36
  16. Green, G. I., "Perceived Importance of Systems Analysls' Job Skills, Roles, and Non-Salary Incentives", MIT Quarterly, Vol.13, No.2, 1989, pp. 115-133
  17. Guzman, I. R., K. R. Stam, and J. M. Stanton, "The Occupational Culture of IT/IT Personnel within Organizations", The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.39, No.1, 2008, pp. 33-50 https://doi.org/10.1145/1341971.1341976
  18. Igbaria, M., S. Parasuraman, and M. K. Badawy, "Work Experiences, Job Involvement, and Quality of Work Life Among Information Systems Personnel", MIT Quarterly, 1994, pp. 175-201
  19. Joseph, D., K. Y. Ng, C. Koh, and S. Ang, "Tumover of Information Technology Professionals: A Narrative Review, Meta-Analytic St:ructural Equation Modeling, And Model Development", MIT Quarterly, Vol.31, No.3, 2007, pp. 547-577
  20. Joshi, K. D. and K. M. Kuhn, "What It takes to Succeed in Information Technology Consulting: Exploring the Gender Typing of Critical Attributes", Information Technology and People, Vol.20, No.4, 2007, pp. 400-424 https://doi.org/10.1108/09593840710839815
  21. Joshi, K. D. and N. L. Schnlidt, "IT the Information Systems Profession Gendered? Characterization of IT Professionals and IT Career", The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.37, No.4, 2006, pp. 26-41 https://doi.org/10.1145/1185335.1185343
  22. Lee, S., S. Koh, D. C. Yen, and H. L. Tang, "Perception Gaps between IT Academics and IT Practitioners: As Exploratory Study", Information and Management, Vol.40, 2002, pp. 51-61 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00132-X
  23. Markham, C., "Developing Consulting Skills", Consulting To Management, Vol.16, No.4, 2005, pp. 33-37
  24. Silver, I., "The Karma of Success: Reflections on 20 Years of Consulting", Consulting To Management, Vol.16, No.3, 2005, pp. 38-40
  25. Tesch, D., R. Miller, J. J. Jiang, and G. Klein, "Perception and Expectation gaps of Information Systems Provider Skills: The Impact on User Satisfaction", Information Systems Journal, Vol. 15, 2005, pp. 343-355 https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2005.00201.x
  26. Todd, P. A., J. D. Mckeen, and R. B. Gallupe, "The Evolution of IT Job Skills: A Content Analysis of IT Job Advertisements From 1970 to 1990", MIT Quarterly, Vol.19, No.1, 1995, pp. 1-27
  27. Toppin, G. and F. Czemiawska. "Business consulting A Guide to How It Works and How to Make It Work", Consulting To Management, Vol.17, No.1, 2006, pp. 60-62
  28. Trauth, E. M. and D. Howcroft, "Critical empirical research in IT: an example of gender and the IT workforce", Information Technology and People, Vol.19, No.3, 2006, pp. 272-292 https://doi.org/10.1108/09593840610689859
  29. Trauth, E. M., D. W. Farwell, and D. Lee, "The IT Expectation Gap: Industry Expectations Versus Academic Preparation", MIT Quarterly, Vol.17, No.3, 1993, pp. 293-307
  30. Vogel, L., "Prospecting for the Sale of Consulting Services", Consulting To Management, Vol.16, No.4, 2005, pp. 47-52