Scientific Creativity Development: The Case Studies of Creative Korean

과학적 창의성의 발달: 창의적 한국인 사례에 대한 전기적 연구

  • Kang, Jung-Ha (KAIST Institute for Gifted Students) ;
  • Choe, In-Soo (Dept. of Child Psychology & Education & Human Resources Development, SungKyunKwan University)
  • 강정하 (KAIST 과학영재교육연구원) ;
  • 최인수 (성균관대학교 아동학과/인재개발학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The object of this study is to understand creativity development by examining the emergent process of accomplishments from case studies on individuals who had made creative accomplishments in science. Especially this study focuses from childhood to adulthood of the research participants before they accomplished their goal. For case studies, 10 people who made creative accomplishments in the science and technology domain were selected for interviewing as the research participants. Analyzing data were made using by KES. Then it is summarized and described the representative traits of each period of the research participants.

본 연구는 과학 분야에서 한 개인이 창의성을 발현에 가는 과정에서 드러내는 다원적 요소의 발달적 특성들을 살펴보고자 하였다. 연구를 위해 세계적인 성취를 이룬 한국의 창의적 과학자 10인에 대한 인터뷰를 실시하였다. 이를 통해 그들의 과학적 성취가 발현되는 성장발달 과정에서 드러난 주요한 행동 특성들은 무엇이고, 그 과정에 중요하게 영향을 미친 요인들은 무엇이며, 그러고 그러한 행동특정들이 변화되어 간 과정들의 특징이 어떠한 지를 살펴보고자 하였다. 수집한 자료는 총괄적 창의성 체계모델인 '지식진화시스템 (Knowledge-Evolving Systems: KES)'(강정하, 2007)에 의해 분석되었다. 결과, 창의적 과학자는 어린 시절에 과학부문에 대한 강한 지적 호기심과 관심을 가졌었고, 커가면서 이 분야에 관련된 취미활동을 계속하였다. 대학에 들어가면서부터 그들은 전문지식을 체제적으로 습득하였으며, 오랜 집중을 계속했다. 이는 개인의 경험이 다원적 요소들에 의해 점진적으로 성장해 가는 과정이며, 나중에 창의적 성취로 이어진다. 발현과정은 발달심리적 특징과 학령, 그리고 환경적 요인에 의해 크게 4단계 아동기 청소년기 성인기 창조기-로 구분되었고, 단계가 나아감에 따라 드러난 특성들이 더 복잡해지고 강화되었으며, 한편으로는 더 정교하게 분화되었다.

Keywords

References

  1. 강정하 (2007). 과학적 창의성과 예술적 창의성: 지식의 성장으로서의 창의성에 대한 사례연구 및 과학적 창의성의 타당화. 성균관대학교 박사학위논문
  2. 강정하. 최인수 (2008). 과학적 창의성: 지식의 성장으로서의 창의성에 대한 사례연 구. 교육심리연구, 22(3), 537-562
  3. 강정하. 최인수 (2008a). 과학적 창의성과 시각예술적 창의성: 창의적 성취 사례의 영역보편성 및 영역특정성. 영재교육연구, 18(2), 201-237
  4. 최인수 (1998) 장의적 성취와 관련된 제 요인들: 창의성연구의 최근 모델인 체계모 델 (Systems Model)을 중심으로. 미래유아교육학회, 15(2), 133-166
  5. 하주현 (1999). 아동기에서 청년기까지의 창의적 인지와 창의적 인성의 발달 경향 연구. 성균관대학교 교육학과 박사학위 청구논문
  6. Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45(2), 357-376 https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.2.357
  7. Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine Books
  8. Cahan, E. D. (2004). 제 5장 존 듀이의 인간발달. Ross D. Parke, Peter A. Omstein, John J. Rieser, & Carolyn Zahn-Waxler(엮음),발달심리학 거장들의 핵심이론 연구(이민희.정태연 역), 181-207, 서울: 학지사 (원본출간연도 1994)
  9. Choe, In-soo (2006). Creativity: A sudden rising star in Korea. In J. C.Kaufman, & R. J. Sternberg(Eds.), International handbook of creativity(pp.395-420). Cambridge University Press
  10. Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. New York: Harper
  11. de Bono (1995). 세계를 움직이는 30인의 사상가. [홍동선 역] 서울: 정우사
  12. Feinstein, J. S. (2006). The nature of creative development. Stanford Business Books
  13. Gardner, H. (1993). Creating minds. New York, NY: Basic Books
  14. Gruber, H. E. & Barrett, P. H. (1974). Darwin on man: A psychological study of scientific creativity, Together with Darwin's early and unpublished notebooks, New York, NY: E. P. Dutton
  15. Gubbins, E. J. (2005). NRC/GT offers a snapshot of intelligence. The National Research Center on the Gifted and Talented, Winter, 2005
  16. Gruber, H. E. (1981). Darwin on man: A psychological study of scientific creativity (2nd). Chicago: University of Chicago Press
  17. Ghiselin, B. (1985). The creative process. University of California Press. (원본출간연도 1952)
  18. Hadamard, J. (1945). The psychology of invention in the mathematical field. Mineola, N.Y.: Dover Publications, Inc
  19. Horowitz, F. D. (2009). Introduction: A Developmental understanding of giftedness and talent. In F. D. Horowitz, R. F. Subotnik, & D. J. Matthews(Eds.), The development of giftedness and talent across the life span(pp. 3-19). American Psychology Association, Washington, D. C.
  20. Isaksen, S. G., Dorval, K. B., & Treffinger, D. J. (2000). Creative approaches to problem solving: A framework for change. Dubuque, Iowa: Kendall/ Hunt Publishing Company
  21. James, W. (1992). Psychology: Briefer course. New York, NY.: The Library of America
  22. Keating, D. P. (2009). Developmental science and giftedness: an integrated life-span framwork. In F. D. Horowitz, R. F. Subotnik, & D. J. Matthews (Eds.), The development of giftedness and talent across the life span (pp.189-208). American Psychology Association, Washington, D. C.
  23. Kegan, R. (1982). The evolving self: Problem and process in human development. Harvard University Press
  24. Matthews, D. J. (2009). Developmental transitions in giftedness and talent childhood into adolescence. In F. D. Horowitz, R. F. Subotnik, & D. J. Matthews(Eds.), The development of giftedness and talent across the life span (pp. 89-107). American Psychology Association, Washington, D. C.
  25. Milgram, R. M., & Hong, E. (1994). Creative thinking and creative perforrnance in adolescents as predictors of creative attainments in adults: A follow-up study after 18 years. In Rena F. Subotnik, & Karen D. Amold (Eds.), Beyond Terman (pp .212-228). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation
  26. Miller, A. I. (2001). Einstein, Picasso. New York, NY: Basic Books
  27. Popper, K. (2006). 삶은 문제해결의 연속이다. [허형은 역]. 서울: 부글북스 (원본출간연도 1994)
  28. Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappan 42(7), 305-310
  29. Robinson, A. & Clinkenbeard, P. R. (2008). History of giftedness: Perspectives from the past presage modern scholarship. In S. I. Pfeiffer(Ed), Handbook of giftedness in children (pp. 13-31), Tallahassee, FL: Springer
  30. Sawyer, R. K, John-Steiner, V., Moran, S., Sternberg, R. J., Feldman, D. H., Nakamura, J. N., & Csikszentmihalyi, M. (2003). Creativity and development. Oxford University Press
  31. Simonton, D. K. (1987). Developmental antecedents of achieved eminence. Annals of Child Development, 5, 131-169
  32. Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American Psychologist, 55(1), 151-158 https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.151
  33. Smith, S. M., Ward, T. B., & Finke, R. A. (1995). Introduction: Cognitive Processes in creative contexts. In S. M. Smith, T. B. Ward, & R. A. Finke (Eds.), The creative approach (pp. 1-5), The MIT Press
  34. Subotnik, R. F. (2009). Developmental transtions in giftedness and talent: Adolescence into adulthood. In F. D. Horowitz, R. F. Subotnik, & D. J. Matthews (Eds.), The development of giftedness and talent across the life span (pp.155-170). American Psychology Association, Washington, D. C.
  35. Smith, S. M. (1995). Ch. 6. Fixation, incubationl, and insight. In S. M. Smith, T. B. Ward, & R. A. Fink e(Eds.), The creative approach (pp. 135-156), The MIT Press
  36. Tannenbaum, A. J. (1986). Giftedness: A psychosocial approach. In R. J. Sternberg & J.E. Davison (Ed.), Conceptions of giftedness (pp. 21-520. New York: Cambridge University Press
  37. Tannenbaum, A. J. (2003). Ch4. Nature and Nurture of Giftedness. In Nicholas Colangelo & Gary A. Davis(Eds.), Handbook of gifted education(3rd)(45-59). Boston, MA: Allynand Bacon
  38. Wallas, G. (1926). The art of thought. New York: Harcourt Brace 562