Characteristics of Middle School Students in a Biology Special Class at Science Gifted Education Center: Self-regulated Learning Abilities, Personality Traits and Learning Preferences

과학영재교육원 생물반 중학생들의 특성: 자가조절학습능력에 따른 개인적 성향 및 학습선호도

  • Published : 2009.12.31

Abstract

The research aimed to investigate characteristics of middle school students in a biology class as science gifted education in terms of self-regulated learning abilities, personality traits and learning preferences. The twenty subject in the study responded to questionnaires of a self-regulated learning ability instrument, a personality trait tool, and a learning preference survey in March, 2009. It was found that the research subjects showed higher levels of cognitive strategies, meta-cognition, and motivation than those students in a previous study(Jung et. al., 2004), while environment was opposite. The level of cognitive strategies was significantly correlated with meta-cognition(r=.610, p=.004) and motivation (r=.538, p=.014) and meta-cognition with environment(r=.717, p=.000). Those students who showed highest levels of self-regulated learning ability displayed various personality traits. One male student with the highest level of self-regulated learning ability showed a personality of hardworking, tender-minded, and conscientious traits and wanted to be a medical doctor. The female student with the second highest level of self-regulated learning ability presented a personality as creative, abstract and divergent thinker and she showed a strong aspiration to be a world-famous biologist with breakthrough contribution. The five students with highest levels of self-regulated learning ability showed a common preference in science learning: they dislike memory-oriented and theory-centered lecture with note-taking from teacher's writings on chalkboard; they prefer science learning with inquiry-oriented laboratory work, discussion among students as well as teachers. However, reasons to prefer discussion were diverse as one student wants to listen other students' opinions while the other student want to present his opinion to other students. The most favorable science teachers appeared to be who ask questions frequently, increase student interests, behave friendly with students, and is a active person. In conclusion, science teaching for the gifted should employ individualized teaching strategies appropriate for individual personality and preferred learning styles as well as meeting with individual interests in science themes.

본 연구에서는 2009년도 대학교 부설 과학영재교육원 생물 영재반에 재학하고 있는 중학교 2학년 학생 20명을 대상으로 자기조절학습능력의 수준을 분석하고, 자기조절 학습능력의 수준에 따른 학생들의 개인적 성향과 이들의 학습선호도를 조사하였다. 생물 영재반에 소속된 중학교 2학년 학생들의 자기조절학습능력은 인지전략, 메타인지, 동기차원에서 선행연구의 영재들보다 높은 수준을 보인 반면, 환경차원에서는 상대적으로 낮은 수준으로 나타났다. 자기조절학습능력의 구성요소인 인지전략은 메타인지 및 동기차원과, 메타인지는 환경차원과 높은 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 연구대상 학생들 가운데 자기조절학습능력이 상위권에 속하는 학생들의 개인적 성향은 서로 다른 것으로 나타났다. 섬세하고 여리며 신중한 성격을 지닌 학생으로 의학계의 성향에 치우치며 장래 의사를 희망하는 반면, 과학자로서의 높은 포부를 표현한 학생은 자연계 성향으로서 추상적이고 창의적이며 확산적으로 사고하는 특성이 두드러졌다. 자기조절학습능력은 높으나 개인적 성향이 서로 다른 것으로 나타났지만 공통적으로 가장 싫어하는 과학수업은 암기위주 이론중심 강의수업이며, 생각하지 않고 필기만 하는 것이었다. 학생들은 실험과 토론, 실험, 또는 토론중심 과학 수업을 선호하는 것으로 나타났다. 토론을 선호하는 이유에는 다른 사람의 의견을 듣기 위한 것이 있는 반면, 자신의 의견을 발표하고자 하는 이유도 제시되었다. 가장 선호하는 과학교사는 질문하고 흥미를 일깨워주는 친근하고 활동적인 사람이었다. 결론적으로 과학영재교육은 우선적으로 개별학생들의 개인적 성향을 상세히 파악하고, 학생들이 선호하는 실험활동 중심 토론식 수업에서 개별학생이 흥미있어 하는 개별 맞춤식 주제 관련 질문을 강화하는 수업이 효율적임을 시사한다.

Keywords

References

  1. 과학기술부.한국과학재단 (2007). 2007 과학영재인력양성사업 data book. 서울: 과학 기술부. 한국과학재단
  2. 김명환 (2009). 과학영재교육기관 연계방안. 과학영재교육의 발전방안. 경인교육대학교 초등과학영재교육연구소 과학영재교육 세미나 자료집. p.13
  3. 서정희, 최재혁, 김 용 (2007). 고등학교 과학영재학생과 일반학생의 생애학습능력 비교. 한국생물교육학회지, 35(1), 61-72
  4. 서혜애, 장수명, Pereira-Mendoza (2004). 초.중등 우수학생 이공계 진출올 위한 과학교육 정책방안 수렵 연구. 기초연구 RR 2004-5. 서울: 한국교육개발원
  5. 윤초희, 정현철 (2006). 과학영재의 과학탐구능력 관련 변인에 대한 경로분석 : 숙달 목표, 자기효능감, 자기조절전략 및 탐구수업을 중심으로. 교육심리연구, 20(2), 321-339
  6. 정충덕, 강경희 (2007). 과학영재의 과학에 대한 태도와 학습동기 및 학습전략과의 관계. 한국과학교육학회지, 27(9), 848-853
  7. 정현철, 윤초희 (2005). 과학영재의 자율연구능력에 영향을 미치는 교수전략 탐색 및 교수학습모형 개발 연구. 수탁연구 CR 2005-37. 서울: 한국교육개발원
  8. 정현철, 조석희, 서혜애, 신명경 (2004). 영재의 자율연구능력 기초탐색연구. 수탁연구 CR 2004-43. 서울: 한국교육개발원
  9. Clark, B. (2008). Growing up gifted (7th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc
  10. Collins, J., & Smithers, A. (1983). Psychological profiles of physical and biological science choosers. Research in Sience and Technological Education, 1(1), 5-15 https://doi.org/10.1080/0263514830010102
  11. Davis, G. A., & Rimm, S. B. (2004). Education of the gifted and talented (5th Ed.) San Francisco, CA: Pearson Inc
  12. Merideth, C., & Bradley, J. (1976). A consideration of art-science personality difference with particular reference to the thing-person dimension. Educational Studies, 2, 33-44 https://doi.org/10.1080/0305569760020105
  13. Pintrich, P. R. , & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic perforrnance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  14. Plucker, J., & Callahan, C. (2008). Critical issues and practices in gifted education: What the research says. Waco, TX: Prufrock Press Inc
  15. Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
  16. Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational application. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
  17. Sellin, D. F., & Birch, J. W. (1980). Educating gifted and talented learners. Rockville, MD: Aspen Systems Corporation
  18. VanTassel-Baska, J. (2003). Curriculum planniηg and instructional design for the gifted learners. Denver, CO: Love Publishing
  19. Woolnough, B. E. (1993). Teachers perception iof reasons students choose for, or against, science and engineering. School Science Review, 75, 112-117
  20. Woolnough, B. E., Guo, Y., Leite, M., Almeida, M., Ryu, T., Wang., Z., & Young, D. (1997). Factors affecting student choice of career in science and engineering Parallel studies in Australia, Canada, China, England, Japan, and Portugal. Research in Science and Technological Education, 15(1), 105-121 https://doi.org/10.1080/0263514970150108