A study on the Sixth Graders' Solving Proportional problems in the 7th curriculum Mathematics Textbooks

초등학교 6학년의 교과서 비례 문제 해결에 관한 연구

  • Kwon, Mi-Suk (Heeseong Elementary School) ;
  • Kim, Nam-Gyun (Department of Mathematics Education, Cheonaju National University of Education)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The purpose of this study was analysis on types of strategies and errors when the sixth grade students were solving proportion problems of mathematics textbooks. For this study, proportion problems in mathematics textbooks were investigated and 17 representative problems were chosen. The 277 students of two elementary schools solved the problems. The types of strategies and errors in solving proportion problems were analyzed. The result of this study were as follows; The percentage of correct answers is high if the problems could be solved by proportional expression and the expression is in constant rate. But the percentage of correct answers is low, if the problems were expressed with non-constant rate.

2007년도 개정교육과정에서 비례 개념은 이전 교육 과정보다 하향조정되어 5학년에 도입된다. 비례 개념이 더 빠른 학년에 도입된다면 학생들이 비례문제를 해결하는 방법은 더 다양하고 비형식적인 전략이 사용될 가능성이 논다. 또한, 학생들이 비례문제에서 보이는 오류의 유형도 다양할 것이다. 따라서, 비례 개념을 더 이른 나이부터 강화하여 지도할 때 학생들의 비형식적 지식과 형식적 접근 사이의 간극을 없애려면 학생들이 비례 문제를 해결할 때 보이는 전략과 오류에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 비례 추론에 대한 선행연구들을 검토하여 비례 문제 해결의 전략과 오류를 정리하였다.

Keywords