The effects of cartoon style for interface motion on attraction and attention

인터페이스 상의 움직임에 만화적 기법 적용이 매력도와 주의에 미치는 영향

  • Cho, Yu-Suk (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Suk, Ji-He (Department of Psychology, Yonsei University) ;
  • Han, Kwang-Hee (Department of Psychology, Yonsei University)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Today various interfaces are created with the advancement of technology. The flat 2D and static interfaces are general in the past but 3D and motion factors are imported in user interfaces today. It is important to use the motion factors adequately appropriate timing, situation and so on. This study focuses on the motion factor, especially the squash & stretch principle which affects the style of movement. This study investigates the effect of cartoon style(squash & stretch principle) for motion on attraction, emotion and attention. In experiment 1, participants evaluated attraction and emotion words relating to movement after they saw spheres applied to squash & stretch principle and spheres not applied to. The results indicate the squash & stretch principle can make motion not only more attractive but also brighter and more active than the general motion. In experiment 2, a sphere applied to squash & stretch principle and a sphere not applied to were presented at the same time and we measured the reaction time when participants detected change in one of the two spheres. As a result, the reaction time was faster when a sphere applied to squash & stretch principle changed. This suggests that the squash & stretch principle can make motion attract the attention of users.

기술적인 발전에 따라 다양한 인터페이스가 등장하고 있다. 2D 일색이었던 인터페이스에 3D가 등장하기 시작했고 정적이던 화면 구성에 움직이는 요소들이 더해지고 있다. 움직임이 있는 자극들이 인터페이스에 쓰이면서 그 적절한 사용에 대해 알아볼 필요가 있다. 본 연구는 이런 움직임에 초점을 맞추고 있다. 특히 움직임의 여러 속성 중에서도 움직임에 스타일을 줄 수 있는 스쿼시 & 스트레치의 적용에 초점을 두고 있다. 본 연구는 움직임에 스쿼시 & 스트레치 기법의 적용이 움직임의 매력도와 감성, 주의에 미치는 영향을 알아보았다. 실험 1에서 참가자들은 스쿼시 & 스트레치 기법이 적용된 구와 적용되지 않은 구 모양 물체의 움직임을 보고 매력도와 움직임 관련 감성어휘를 평정하였다. 그 결과 스쿼시 & 스트레치 기법이 적용된 움직임을 더매력적으로 지각할 뿐만 아니라 해당 움직임을 더 밝고 적극적으로 지각하게 됨을 밝혔다. 실험 2는 스쿼시 & 스트레치가 적용된 구와 그렇지 않은 구를 화면에 동시에 제시하고, 참가자들이 변화를 탐지하는 반응시간을 측정했다. 그 결과 스쿼시 & 스트레치 기법이 적용된 움직임의 변화를 탐지하는 반응시간이 더 빨랐다. 이는 해당 움직임이 더 주의를 끌게 됨을 의미한다.

Keywords