References
- Agarwal, R., Karahanna, E., "Time files when you're having fun: cognitive absorption and beliefs about information technology usage", MIS Quarterly, 24(4), pp. 665-694. 2000. https://doi.org/10.2307/3250951
- Agarwal, R., Prasad, J., "AreIndividual Differences Germane to theAcceptance of New Information Technologies?", Decision Sciences, 30(2), pp. 361-391, 1999. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1999.tb01614.x
- Browne, M. W., Cudeck, R., "Alternative Ways of Assessing Model Fit", Sociological Methods and Research, 21(2), pp. 230-258, 1992. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
- Chau, P. Y. K., "Re-examining a Model for Evaluating Information Center Success Using a Structural Equation Modeling Approach", Decision Sciences, 28(2), pp. 309-334, 1997. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01313.x
- Chen, Lei-da, Mark L. Gillensonb, Daniel L. Sherrellb, "Enticing online consumers: an extended technology acceptance perspective", Information & Management, 39(8), pp. 705-719, 2002. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00127-6
- Csikszentimihalyi, M., "Beyond Boredom and Anxiety", Second Printing, San Francisco: Jossey-Bass, 1977.
- Davis, F. D., "Perceived usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), pp. 340-391, 1989.
- Davis, F. D., R. P. Bagozzi, P. R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Model, Management Science", 35(8), pp, 982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- DeLone, William H., Ephraim R. McLean, "Information Systems success: The quest for the Dependent variable", Information Systems Research, 3(1), pp. 60-95, 1992. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
- Jones, E., Sundaram, Chin, W., "Factors leading to sales force automation use: A longitudinal analysis. Journal of Personal Selling and Sales Management", 22(3), pp. 145-156, 2002.
- Joreskog, K. G., Sorbom, D., LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language, Scientific Software: Chicago, IL, 1993.
- Liu, Chang, Kirk P. Arnett, "Exploring the factors associated with Web site success in the context of electronic commerce", Information & Management, 43(5), pp 627-639, 2000. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.03.004
- Mathieson, K., "Predicting user intentions: comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior", Information Systems Research, 2(3), pp. 173-191. 1991. https://doi.org/10.1287/isre.2.3.173
- Moon, J. W., Kim, Y. G., "Extending TAM for a world-wide-web context", Information and Management, 38(4), pp. 217-230, 2001. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
- Mulaik, S. A., James, L. R., Alstine, J. V., Brett, J. M., Lind, S., Stilwell, X. D., "Evaluation of Goodness-of-fit indices for Structural Equation Modeling", Psychological Bulletin, 105(3), pp. 430-445, 1989. https://doi.org/10.1037/0033-2909.105.3.430
- van der Heijden, Hans, "Factors influencing the usage of websites: the case of a generic portal in The Netherlands", Information & Management, 40(6), pp. 541-549, 2003. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(02)00079-4
- Venkatesh, V., Davis, F. D., "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies", Management Science, 45(2), pp. 186-204, 2000.
- 강소라, 전방지, 김유정, 김연정, UCC 서비스 이용 연구: 기술수용모형과 감정차원 연구를 중심으로, 한국IT서비스학회지, 6(3), pp. 1-26, 2007.
- 공다영, 한필구, "모바일 동영상 UCC 서비스의 성공요인에 관한 연구" Entrue Journal of Information Technology, 7(1), pp. 89-101, 2008.
- 권오병, 문예성, 김민용, "블로그 사용에 영향을 미치는 요인: 확장된 기술수용모델과 인지된 격려를 이용한 실증연구" 한국전자거래학회지, 12(4), pp. 165-184, 2007.
- 김근형, 김시연, 이봉규, "모바일콘텐츠 서비스의 성공전략에 관한 실증 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 6(10), pp. 89-98, 2006.
- 김명소, "인터넷 사용시의 flow 경험과 전자상거래를 통한 구매의도와의 관계모형 개발" 한국심리학회지: 산업 및 조직, 12(1), pp. 197-225, 1999.
- 김보연, 강민철, 이상근, "인지적 몰입이 개인의 기술 수용에 미치는 영향: MP3 플레이어에 대한 실증 연구" 경영정보학연구, 16(1), pp. 45-68, 2006.
- 김성완, "전자교육공동체에서 지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 학습자의 몰입에 미치는 영향", 한국컴퓨터정보학회 논문지, 11,(6), pp. 87-97, 2006.
- 김준우, 문형도, "이질적인 정보기술 사용 환경 하에서의 기술수용모델 (TAM)에 대한 연구", Journal of Information Technology Applications & Management, 14(4), pp.175-198, 2007.
- 김창수, 오은해, "모바일 게임의 특성이 고객만족에 미치는 영향에 관한 실증연구", 경영연구, 21(1), pp. 227-255, 2006.
- 김혜경, 이승희, 김종호, 이웅희, "조직구성원의 신제품 수용의도에 마치는 영향요인에 관한 연구", 마케팅관리연구, 14(2), pp.1-16, 2009.
- 문현필, 옥석재, "모바일 서비스 사용의 영향 요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 14(2), pp. 133-154, 2005.
- 박현정, 박정희, 이상환, "WiBro(휴대인터넷) 서비스 특성이 이용동기와 이용의도에 미치는 영향", 경영연구, 23(4), pp. 77-105, 2008.
- 심상민, "UCC 활성화 및 사용자 참여 유도를 위한 핵심 성공 요소", UCC 컨퍼런스, COEX, 2006.6.15.
- 안범진, 권광현, "ERP시스템의 지각된 유용성과 이용용이성에 미치는 영향요인", 국제회계연구, 13, pp. 139-163, 2005.
- 우병현, "UCC 동영상 콘텐츠 활용 전략 및 수익 모델", UCC 컨퍼런스, COEX, 2006.6.15.
- 이기동, 김학희, 박정희, "모바일 콘텐츠 특성이 소비자 태도에 미치는 영향에 관한 실증연구", e-비즈니스연구, 7(4) , pp.35-57, 2006.
- 이재신, 김한나, "고등학생과 대학생들의 동영상 UCC 제작의도에 영향을 주는 요인에 관한 연구", 한국언론학보, 52(5), pp.399-419, 2008.
- 전방지, "콘텐츠 창조와 플로우: 동영상 UCC 이용 동기", 한국콘텐츠학회지, 8(12), pp. 222-235, 2008.
- 최민재, 동영상 UCC와 저널리즘, 한국언론재단, 2007.
- 최학현, 손지성, "동영상 UCC(Dser Created Contents) 서비스 전략: 포털 네이버 '플레이' 와 다음 'TV 팟' 비교 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 7(12), pp. 41-54, 2007.
- 추순진, 김상현, "인터넷 쇼핑환경에서의 다차원적 관계몰입이 고객의 미래이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 경제연구, 21(4), pp. 253-278, 2003.
- 한국인터넷진흥원, UCC 이용실태조사 보고서, http://www.kisa.or.kr. 2007.