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An Efficient Global Optimization Method for Reducing the Wave Drag in Transonic Regime

천음속 영역의 조파항력 감소를 위한 효율적인 전역적 최적화 기법 연구

  • 정성기 (경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 명노신 (경상대학교 기계항공공학부 및 항공기부품기술연구소) ;
  • 조태환 (경상대학교 기계항공공학부 및 항공기부품기술연구소)
  • Published : 2009.03.01

Abstract

The use of evolutionary algorithm is limited in the field of aerodynamics, mainly because the population-based search algorithm requires excessive CPU time. In this paper a coupling method with adaptive range genetic algorithm for floating point and back-propagation neural network is proposed to efficiently obtain a converged solution. As a result, it is shown that a reduction of 14% and 33% respectively in wave drag and its consumed time can be achieved by the new method.

유전자 알고리즘은 공기역학적 최적 형상 설계를 위해 매우 유용한 도구임에도 불구하고 인구수 기반의 탐색 알고리즘이 내포하고 있는 과도한 계산 시간으로 말미암아 제한적으로 적용된다. 본 연구에서는 과도한 계산 시간을 줄이고 정확한 최적해를 유도하기 위해 근사모델인 역전파 신경망과 전역적 최적화 기법인 실수기반 적응영역 유전자 알고리즘을 결합한 하이브리드 기법을 제안한다. 그 결과 하이브리드 기법이 에어포일의 항력 및 최적화 계산 시간 측면에서 일반적인 유전자 알고리즘 대비 14%, 33% 향상된 결과를 나타내었다.

Keywords

References

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