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회전익기 통합해석프로그램을 위한 공력해석코드 개발

Development of an Aerodynamic Performance Analysis Module for Rotorcraft Comprehensive Analysis Code

  • 이준배 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 이재원 (부산대학교 기계기술연구원) ;
  • 이관중 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 오세종 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 김덕관 (한국항공우주연구원)
  • 발행 : 2009.03.01

초록

본 논문에서는 회전익기 통합해석프로그램개발의 일환으로 공력해석코드를 개발 및 검증하였다. 기본적인 공력하중은 익형 공력테이블을 이용한 깃요소이론을 기반으로 계산하였고, 로터의 유도 유입류를 계산하기 위해 선형유입류 모델, 동적유입류 모델, 지정후류모델, 자유후류 모델 등 여러 유입류 예측기법을 사용하였다. 각 모델의 특성을 파악하기 위해 Elliott 등의 유도 유입류 실험결과와 AH-1G 실험결과의 국소 수직력계수를 비교 및 검증하였다.

In this study, an aerodynamic performance analysis code has been developed as a part of rotorcraft comprehensive program. Airloads on rotor blades are calculated based on the blade element theory with look-up tables of aerodynamic coefficients of 2-D airfoils. In order to calculate rotor induced inflow, various inflow prediction methods such as linear inflow, dynamic inflow, prescribed wake and free wake model are integrated into the present module. The aerodynamic characteristics of each method are compared and validated against available experimental data such as Elliot's inflow distribution and sectional normal force coefficients of AH-1G.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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