DOI QR코드

DOI QR Code

전북 부안군 봉화봉 일대의 야외지질 학습자료 개발 및 적용

Development and Application of Teaching Materials for Geological Fieldwork in the Area of Bongwhabong, Buan-gun, Jeonbuk, Korea

  • 박재문 (전북과학고등학교) ;
  • 양우헌 (전북대학교 과학교육학부/과학교육연구소/융합과학연구소) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부/과학교육연구소/융합과학연구소) ;
  • 김승범 (한국석유공사 탐사사업처 국내팀)
  • Park, Jae-Moon (Chonbuk Science High School) ;
  • Ryang, Woo-Hun (Division of Science Education/Institution of Science Education/Institution of Fusion Science, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education/Institution of Science Education/Institution of Fusion Science, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Seung-Bum (Domestic Exploration Team, Korea National Oil Corporation)
  • 발행 : 2009.12.31

초록

이 연구는 전북 부안군 변산반도 국립공원 내 봉화봉 지역의 야외지질 학습 자료를 개발하려는 것이다. 또한 이를 과학고 학생들을 대상으로 교육적 효과를 최대화하려고 적용하였다. 봉화봉 지역의 중생대 백악기 퇴적층은 해안 절벽에 형성된 큰 규모의 뚜렷한 퇴적구조를 관찰할 수 있어 지구과학 교과 야외학습 자료를 개발할 만한 가치가 있다. 이 지역은 또한 중등교육 교과과정의 일반적 내용과 심화학습 프로그램과 관련된 다양한 지질구조를 관찰할 수 있다. 5 단계 야외학습 모델이 과학고등학교 지구과학 관련 동아리 학생 15명에게 적용되었다. 이 연구는 야외학습 과정에 따른 학생들의 반응을 질적 분석하였다. 활동 과정에서 질적 분석 연구는 학생과 교사와의 토론과 면접을 통해 수행되었다. 결과적으로 학습자료를 이용한 야외 탐사활동은 자기주도적 학습능력과 지구과학의 실제적인 학습이해를 증진시키는데 효과적이었다.

This study is to develop teaching materials for geological fieldwork around Bonghwabong area in the national park of the Byeonsan Peninsula, Buangun, Jeonbuk. The developed materials are applied in the geological fieldwork of science high school students to maximize the effects of use. The sedimentary succession of the Bonghwabong area in the Cretaceous age, Mesozoic, represents large-scale and distinctive sedimentary structures on the sea cliffs, which are utilized as teaching materials for earth science fieldwork. The area of Bonghwabong also comprises various geological structures related to advanced learning programs as well as those within the curriculum of high school earth science. A five-step fieldwork model was applied to 15 students in clubs related to earth science in a science high school. This study used a qualitative methodology to analyze students' responses that were gathered about the process of fieldwork. During the activity, a qualitative analysis was carried out by using discussions and interviews both with the students and the teacher. Results indicated that the fieldwork activity using teaching materials was effective in helping the students improve their self-directed learning and practical understanding of earth science.

키워드

참고문헌

  1. 강지현, 2002, 야외 학습 모듈을 이용한 제주도 송악산 일대 야외 학습장 개발. 한국교원대학교 석사논문, 142 p
  2. 교육인적자원부, 2001, 고등학교 교육과정 해설: 6 과학. 대한교과서, 서울, 244 p
  3. 김경수, 김정률, 김삼향, 2006, 전라북도 부안군 중생대 백악기 격포리층에서 산출되는 공룡발자국 화석. 한국지구과학회 2006년 추계학술발표회, 114
  4. 김정률, 2003, 전라북도 부안군 격포리층에서 산출되는 공룡발자국 화석에 대한 연구. 2003년도 창의적 사사연구 결과보고서(지구과학), 한국과학재단, 83-105
  5. 맹승호, 2004, 야외 지질 학습 수업모형에 관한 고찰. 함께하는 지구과학 교육, 3, 55-64
  6. 맹승호, 위수민, 2005, 경기도 시화호 탄도 해안과 한염 지역이 야외 지질 답사 수업모형에 대한 질적 분석. 한국지구과학회지, 26, 9-27
  7. 박재문, 양우헌, 조규성, 2007, 전북 부안군 채석강 일대의 야외지질 학습자료 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 28, 747-761 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.7.747
  8. 박진홍, 정진우, 조규성, 이병주, 2000, 중·고등학생을 위한 야외지질학습장 개발 및 야외활동 지도 방안. 한국지구과학회지, 21, 13-21
  9. 유재환, 2002, 충북 단양 지역의 야외 학습장 개발과 이를 적용한 태도 변화에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 94 p
  10. 이창진, 정상원, 2005, 충북 괴산군 두타산 일대의 야외지질조사 학습장 개발. 한국지구과학회지, 26, 41-57
  11. 조규성, 변흥룡, 김정빈, 2002, 야외 지질 학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업성취에 미치는 효과. 한국지구과학회지, 23, 649-658
  12. 조규성, 양우헌, 이병주, 노병섭, 박은석, 2002, 지구는 내친구. 한국지구과학회, 지구과학시리즈 14, 서울, 63 p
  13. 지호선, 2004, 격포 지역의 야외학습 프로그램 개발과 학생들의 반응 연구. 한국교원대학교 석사논문, 84 p
  14. Chun, S.S. and Kim, S.B., 1995, The Cretaceous Kyokpori Formation, SW Korea: Sublacustrine steep-sloped delta facies. Journal of Geological Society of Korea, 31, 215-236
  15. Huntoon, J.E., Bluth, G.J.S., and Kennedy, W.A., 2001, Measuring the effects of a research-based field experience on undergraduates and K-12 teachers. Journal of Geoscience Education, 49, 235-248
  16. Kean, W.F. and Enochs, L.G., 2001, Urban field geology for K-8 teachers. Journal of Geoscience Education, 49, 358-363
  17. Kim, S.B., 2000, Sedimentary processes and environments of the Kyokpori Formation (Cretaceous), SW Korea. Ph.D. Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 200 p
  18. Kim, S.B., Chough, S.K., and Chun, S.S., 1999, Sedimentary facies and environments of the Cretaceous Kyokpori Formation, southwest Korea. KSRG Field Trip Guide Book, 71 p
  19. Kim, S.B., Chough, S.K., and Chun, S.S., 2003, Tectonic controls on spatio-temporal development of depositional systems and generation of fining-upward basin fills in a strike-slip setting: Kyokpori Formation (Cretaceous), south-west Korea. Sedimentology, 50, 639-665 https://doi.org/10.1046/j.1365-3091.2003.00568.x
  20. Lock, R., 1998, Fieldwork in the life science. International Journal of Science Education, 20, 663-642 https://doi.org/10.1080/0950069980200602
  21. Munn, B.J., Tracy, R.J., and Jenks, P.J., 1995, A collaborative approach to petrology field trips. Journal of Geoscience Education, 43, 381-384
  22. Orion, N., 1989, Development of a high-school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17
  23. Orion, N., 1993, A model for the development and implementation of field trips as an integral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93, 325-331 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
  24. Orion, N. and Hofstein, A., 1994, Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 40, 1097-1119 https://doi.org/10.1002/tea.3660311005

피인용 문헌

  1. Development and Application of Teaching Materials for Geological Fieldwork in Jeokbyeokgang Area, Gyeokpo, Byeonsan, Korea vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.658
  2. An Analysis of the Changes of High School Students' Conceptual Structure about Sedimentary Rocks before and after the Field Trip using the Semantic Network Analysis vol.34, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.2.173
  3. The Valuation of Geosites and Geoheritages in the Buan Volcanics of Byeonsanbando National Park vol.37, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.2.79
  4. Geological Values of Seonangbawi Area as A Geological Field Course Site vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.164
  5. Development and Application of Learning on Geological Field Trip Utilizing on Social Construction of Scientific Model vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.178
  6. Exploring Pre-service Earth Science Teachers’ Perceptions about Learning on Geological Field Trip vol.39, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.3.291