Abstract
Theses and Dissertation(TD) have been considered one of valuable scholarly resources, while there have existed some limitations to collect, organize, and provide them. The purpose of this study is to investigate users' perception on six TD services from five institutions and to propose improvement strategies. Six TD services includes National Library, National Assembly Library, RISS, dCollections, NDSL, and Council of Theses and Dissertation Common Use. Based on the survey results from 151 users, the findings of this study identified that National Assembly Library and RISS were preferred by users. In addition, users preferred keyword, full text, department, abstract, table of contents, as well as title and author over other bibliographic information. More importantly, users needs were placed on whether specific TD services provide full text or not. In case that is not possible to provide full text, users have a preference for full text link information. As a result, in order to improve the TD services, service promotion activities, diverse access points, and full text provision are desirable.
학위논문은 중요한 학술자원이나, 출판 및 유통되지 않는 특성으로 인해 검색, 접근, 입수, 활용 면에서 어려움이 있다. 이 연구는 5개 기관 및 6개 서비스에서 제공하는 학위논문의 이용현황을 분석하여 전반적인 학위논문 제공서비스의 개선방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해서 학위논문을 실제로 이용한 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 6개의 학위논문 제공서비스 중에서 국회도서관과 RISS 서비스가 높은 인지도와 사용률을 나타냈으며, 이용자들은 제목과 저자 이외에도 키워드, 원문제공 여부, 학과, 초록, 목차 등의 정보원을 중요한 검색항목으로 사용했다. 이용자들이 가장 중요하게 여기는 것은 학위논문의 원문제공 여부이며, 원문을 제공하지 않을 경우에는 제공처에 대한 링크 또는 안내를 필요로 하였다. 따라서 학위논문 이용 활성화를 위해서는 제공서비스의 홍보와 다양한 서지정보가 필요하며, 무엇보다도 중요한 것은 학위논문의 원문을 제공하는 것이다.