A Study on the Traffic Information System Development Using DSRC

DSRC를 이용한 교통정보시스템 개발 연구

  • 권한준 (아주대학교 전자공학과) ;
  • 이재준 (아주대학교 전자공학과) ;
  • 이승환 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 이진권 (아주대학교 ITS대학원) ;
  • 김용득 (아주대학교 전자공학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Recently, DSRC technology is used in the various fields such as parking system, BIS, ETC, etc. This paper suggests a traffic information system using this DSRC technology. The traffic information processing based on point detection using existing vehicle detection equipment is the system in which a collection and a service are operated separately while the traffic information system based on the link detection using DSRC is able to collect and provide the traffic information through the communication between RSE and OBU. The speed of a traffic congestion is high on the process converted from a point passing speed to a link average speed because the vehicle detection equipment makes the link traffic information into the point information. When the condition of traffic is deteriorated, traffic speed of the vehicle detection equipment becomes higher than DSRC. Especially, in this system, deflection by data of the traffic speed of the traffic information system is much decreased, and the unexpected condition detection and traffic condition are provided promptly.

최근 톨게이트의 자동요금징수시스템 (ETC, Electronic Toll Collection System), 버스안내시스템, 주차관리 시스템 등 다양한 분야에서 근거리 무선통신 (DSRC, Dedicated Short Range Communication) 기술이 활용되고 있다. 본 논문에서는 이를 활용한 교통정보시스템을 설계하였다. 기존 차량감지기를 이용한 지점검지 기반의 교통정보시스템이 수집과 제공이 별도로 운영되는 시스템인 반면, 근거리무선통신을 이용한 구간검지 기반의 교통정보시스템은 기지국과 차량 단말기간 통신을 통하여 교통정보 수집 및 제공이 가능하다. 차량감지기가 지점정보를 구간교통정보로 가공하기 때문에 지점 통과속도가 구간평균속도로 변환되는 과정에서 혼잡 상황의 속도가 높게 나타난다. 소통상태가 악화되었을 경우, 차량감지기가 근거리 무선통신에 비해 통행속도가 높게 나타난다. 특히, 근거리 무선통신을 이용한 교통정보시스템의 통행속도의 데이터별 편차가 크게 감소하였고, 돌발상황 검지 및 교통상황을 신속하게 파악할 수 있는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

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