초록
최근 한국 선박(동원호 마부노1,2호 등)을 비롯하여 각국의 선박들이 해적의 공격을 받아 선박 및 선적물을 탈취당하고, 승무원의 석방 대가로 거액의 몸값을 지급하는 등 적지 않은 피해를 보고 있다. 안전한 선박의 통항이 보장되지 않고, 해상 폭력의 대상이 되는 원인 중 하나는 강력한 국제공조체제 구축의 어려움과 국제해양법의 미비가 문제로 지적되고 있다. 아울러 대(對)해적 전문보안인력의 부재 등과 같은 선박 자체의 자구책의 부재가 또 다른 원인이 되고 있다는 점을 간과해서는 안 될 것이다. 이러한 문제의식 하에서 본 연구는 그동안 발생한 해적 및 해상 무장 강도 행위에 대한 현황과 문제점을 분석한 후 민간경비 차원에서 적용이 가능한 대응방안을 제시하는 것이 목적이다. 이 연구목적을 달성하기 위하여 국내외 관련 문헌을 조사 분석하여 문제점을 지적하고 그에 따라 민간경비와 관련된 대응방안을 제시하였다. 연구결과 민간군사기업, 특수경비 등과 같은 민간경비제도를 활용할 수 있다는 것이다. 민간군사기업은 현재 많은 국가에서 해당관련 부분에서 광범위하게 활용되고 있다. 해적행위에 대한 대응방안으로 한국도 민간군사기업의 활용을 적극적으로 검토할 필요성이 있다. 그리고 해외무역 거래의 중추적인 역할을 하는 선박들은 국가중요시설로 지정하여 청원경찰법과 경비업법상의 경비대상이 될 수 있도록 특수경비제도가 활용되어져야 할 것이다.
In recent, the ships of the Republic of Korea have been suffered from acts of piracy at the seas. With the increase of the threats from the acts of piracy and armed robbery against ships, some of the countries have dispatched their navy warships to the international waters and to carry out military operation against the pirates. However, the total eradication of the piracy has not been achieved due to the lack of international cooperation and the limitation of the international maritime convention itself. In addition, the absence of counter-measures to be taken by the ships itself including the employment of the professional maritime security forces should not be overlooked. In this connection, this paper examined the reality of the piracy together with armed robberies at the seas and the problems in the response were also analyzed. Based on the research, it suggested some possible measures with special reference to the private security. The limitation of this paper is that it only focus on the aspect of the private security. In this paper, the cooperation among the countries according to the maritime convention and internationally accepted norms and practices. To achieve the goals of this paper, through the comparative review of the related literatures, the practical measures applicable to the prevention of the piracy were suggested.