Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 13 Issue 4
- /
- Pages.479-487
- /
- 2009
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
A Study on Teaching-Learning about The Information Representation Area using Unplugged Learning Method in Elementary School Computer Education
초등학교 컴퓨터교육에서 언플러그드 학습 방법을 활용한 정보표현 영역 교수.학습에 관한 연구
- Park, Yun-Seong (Gimhae Samsung Elementary School) ;
- Han, Byoung-Rae (Dept of Computer Education Chinju Nat. Univ. of Edu.)
- Published : 2009.12.31
Abstract
In the existing curriculum of the Elementary computer Education emphasizes students' problem-solving ability and knowledge of informatics. However, current computer education focus on using application program. In order to raise students' problem-solving ability and logical thinking ability, it is necessary to learning about computer science education. Thereupon, this study applied unplugged learning method to the elementary student. To apply the play-based unplugged learning method to the area of information representation. As a result, unplugged learning method produced higher academic achievement than the lecture model. Also it was more positive in the affective area than the lecture model.
현재 우리나라 컴퓨터 교육과정의 성격과 목표 중 가장 강조하는 부분은 정보소양 능력과 문제해결 능력을 배양하여 미래사회를 선도할 수 있는 능력을 키우는 것이다. 그러나 현행의 컴퓨터교육은 응용 프로그램 활용 교육에만 초점이 맞추어져 있어 이 목표를 달성하지 못하고 있으며 문제해결 능력과 논리적 사고력을 높이기 위해 컴퓨터과학 교육에 대한 중요성이 커지고 있다. 이에 본 연구에서는 언플러그드 학습 방법을 컴퓨터과학 영역 중의 정보표현 영역에 적용하였다. 그 결과 언플러그드 학습 방법이 강의식 학습 방법에 비해 학업성취도가 통계적으로 유의한 차이를 보이며 높게 나타났다. 또한 정의적 영역에서도 강의식 학습 방법에 비해 긍정적으로 나타났다.
Keywords