초등 ICT교육과 중등 컴퓨터교육 연계성에 대한 교사들의 의식 분석 및 개선방안 제안

Teachers' Attitude Survey and Improved Method Suggestion about Connectivity between ICT Education in Primary Schools and Computer Education in Middle Schools

  • 임순희 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성백 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 현정석 (제주대학교 경영정보학과)
  • Im, Soon-Hee (Dept. of Computer Education, Jeju National University) ;
  • Kim, Seong-Baeg (Dept. of Computer Education, Jeju National University) ;
  • Park, Chan-Jung (Dept. of Computer Education, Jeju National University) ;
  • Hyun, Jung-Suk (Dept. of Management Information Systems, Jeju National University)
  • 발행 : 2009.12.31

초록

개정된 초 중등학교 정보통신기술(ICT)교육 운영지침과 컴퓨터교육과정 개정 내용은 컴퓨터과학 원리를 강조하였지만 학문의 연계성, 학생의 발달 단계 등을 고려한 교육이 진행될 수 있을지 의문이다. 본 논문에서는 초 중등에서의 ICT교육 실태와 만족도, ICT교육과 컴퓨터교육의 관계성, 초 중등 컴퓨터교육 연계성 측면을 조사 분석하고 초 중등 컴퓨터교육과정에서의 연계성 결여라는 문제를 보완할 수 있는 방안을 제안한다. 본 연구의 결과로는 초등교사가 ICT교육의 기회는 많으나, 이를 컴퓨터교육과 연결하여 생각하지 않고 있었고, ICT교육에 대한 만족도가 높은 교사일수록 ICT교육과 컴퓨터교육이 서로 영향을 미치고 초 중등 컴퓨터교육의 연계성을 중요하게 생각하고 있었다. 결국 이를 보완하기 위한 교사 연수 정책이 요구된다.

Even though the revised operational guide for ICT education emphasizes the basic concepts of computer science, many primary and secondary schools do not deal with the changed requirements properly. Also, it is doubtful if the education considers teaching period and the levels of students or not. In this paper, we survey on the state of ICT education, the relationship between ICT education and Computer Education, and the connectivity in Computer Education between primary and secondary schools. In order to do these, we analyze the result of our questionnaire and we propose an improved method for the connectivity in Computer Education. The results are (i) primary school teachers don't consider the connectivity of Computer Education and (ii) the teachers who have higher satisfaction levels of ICT education think ICT education and Computer Education between two schools are correlated and connected. As a result, new policies to re-educate teachers are required.

키워드