참고문헌
- 강혜경(2002). 보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교사회복지대학원 석사학위논문.
- 권기태(1990). 교사의 직무스트레스와 대처방법에 관한 조사연구. 경북대학교 석사학위논문.
- 김경순(2006). 대학생의 심리적 안녕감 증진을 위한 프로그램 개발과 적용. 경성대 학교대학원 박사학위논문.
- 김연화(2007). 아동의 성격유형 및 부모와의 의사소통 유형과 행복감과의 관계. 서울여자대학교대학원 박사학위논문.
- 김영숙(1997). 유아의 자아존중감에 영향을 주는 가정환경의 제변인. 동국대학교대 학원. 미간행박사학위논문.
- 김정휘(1991). 보육교사의 직무스트레스와 정신.신체적 증상 또는 탈진과의 관계. 중앙대학교대학원 박사학위논문.
- 도순남(1999) 유치원 교사의 직무스트레스, 심리적 특성 및 인구통계학적 특성이 직무태도에 미치는 효과 분석. 경성대학교대학원 박사학위논문.
- 보건복지가족부(2007). 2007년도 보육통계자료.
- 서문희, 이옥, 백화종, 박지혜(2005). 2004년도 전국 보육.교육 실태조사. 서울: 보건복지부.
- 양명환(1998). 신체활동과 심리적 행복감: 인지적정서 상태 측정치 개발. 한국스포츠심리학회지. 9(2), 298-304.
- 윤혜미, 권혜경(2003). 보육교사의 직무스트레스와 직업만족도. 한국생활과학회지, 12(3). 303-319.
- 조명한, 김정오, 권석만(1994). 청소년의 삶의 질. 서울대학교 사회과학과 정책연구, 16(2), 51-94.
- 조복희(2001). 보육교사 양성교육체계에 관한 연구. 보육발전기획단자료집.
- 조성연(2004). 보육교사의 직무만족도와 직무스트레스. 한국영유아보육학, 36, 23-44.
- 한국여성정책연구원(2004). 보육교사의 근무환경 및 직무실태 분석. 2004 연구보고서.
- Andrews, F. M., & Robinson, J. P.(1991). Measures of subjective well-being. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, & L. S. Wrightsman(Eds), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes.
- Carol, D. R.(1989). Happiness is every thing, or is it? Exploration on the meaning of Psychological well-being, Journal of psychology and social psychology, 55(6), 1069-1081.
- Chaplain, R. P.(1995). Stress and job satisfaction: A study of English primary school teachers. Educational Psychology, 15, 473-490. https://doi.org/10.1080/0144341950150409
- Clark, E.H.(1980). An Analysis of Occupational Stress Factors as Perceived by Public School Teachers. Unpublished Doctoral Dissertation. Auburn University.
- D'Arienzo, R. V.(1981). Stress in Teaching: A Comparison of Perceived Occupational Stress Factors between Special Education and Regular Classroom Teachers. Unpublished Doctoral Dissertation. Auburn University.
- Diener, E.(1984). Assessing Subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31, 103-157. https://doi.org/10.1007/BF01207052
- Diener, E.(1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
- Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S.(2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. Snyder, C. R. & Lopez, S. J.(Ed). New York: Oxford University Press.
- Galloway, D., Panckhurst, F., & Boswell, K.(1982). Teachers and Stress. ED. 231 055.
- Locke, E. A.(1976). The nature and course of job satisfaction. In M. D. Dunnett(Ed). Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Chicago: Rand Mcnally.
- Maslach, C., & Jackson, S. E.(1981). Maslach Burnout Inventory(res. ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
- Mearns, J., & Cain, J. E.(2003). Relationships between teachers' occupational stress and their burnout and distress: Roles of coping and negative mood regulation expectancies. Anxiety, Stress and Coping, 16, 71-82. https://doi.org/10.1080/1061580021000057040
- Michalos, A. C.(1986). Job satisfaction, marital satisfaction, and the quality of life : A review and a preview. In F. M. Andrews(Ed.), Research on the Quality of Life.
- Moracco, J., & McFadden, H.(1980). Counselors role in reducing teacher stress. Unpublished research report. Auburn University.
- Ryff, C. D.(1989). Happiness is everything or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
- Sari, H.(2004). An analysis of burnout and job satisfaction among Turkish special school headteachers and teachers, and the factors effecting their burnout and job satisfaction. Educational Studies, 30, 291-306. https://doi.org/10.1080/0305569042000224233
- Veenhoven, R.(1991). Is happiness relative? Social Indicators Research, 24, 1-34. https://doi.org/10.1007/BF00292648