7~9세 아동의 단축감각력 발달적 기준에 관한 일연구

Study on the Developmental Standard of Short Sensory Profile: Application to Korean Children Aged Seven to Nine Years Old

  • 김미선 (SISO 감각통합상담연구소) ;
  • 지석연 (SISO 감각통합상담연구소) ;
  • 금효진 (이화여자대학교 발달장애아동센터) ;
  • 김성희 (이화여자대학교 발달장애아동센터)
  • Kim, Mi-Sun (Sensory Integration Toward Social and Occupational Being) ;
  • Ji, Seok-Yeon (Sensory Integration Toward Social and Occupational Being) ;
  • Keum, Hyo-Jin (Children's Center for Developmental Support, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Sung-Hee (Children's Center for Developmental Support, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2009.08.14
  • 심사 : 2009.09.05
  • 발행 : 2009.08.11

초록

목적: 감각조절장애는 감각처리의 문제로 나타날 수 있는 하나의 증상군이다. 이러한 문제를 평가하기 위해 많은 도구들이 개발되어 사용되고 있다. Short Sensory Profile은 감각조절의 어려움을 선별하는 평가도구로 만 3세에서 10세 아동에게 사용할 수 있다. 본 연구는 Short Sensory Profile을 번안한 단축감각력의 국내 표준화를 위한 연구의 일환으로 7~9세 정상발달아동을 대상으로 성별, 연령간의 차이와 미국의 표준점수와의 비교 및 단축감각력 문항의 점수별 응답 비율을 조사하여 검사도구 문항으로 적합한지 그 특성을 살펴보고자 하였다. 연구방법: 단축감각력을 사용하여 남학생81명, 여학생 74명을 조사하였다. 결과: 1. 7~9세아동 단축감각력의 성별 유의미한 차이는 없었다. 2. 7~9세아동 단축감각력의 연령별 유의미한 차이는 없었다. 3. 평균과 1SD범위를 미국의 Short Sensory Profile 표준점수기준의 정상범주와 비교하였을 때, 하부영역과 총점에서 약간의 차이를 보였다. 4. 단축감각력 각 문항별 응답비율을 분석해 보았을 때 일반아동에게 50% 이상 나타나는 항목이 6문항이었다. 결론: 7~9세아동 단축감각력의 성별, 연령별 유의미한 차이는 없었다. 이는 이 연령집단의 아동들에게 같은 분류기준을 적용할 수 있을 것으로 보이며. 평균과 1SD범위를 미국의 Short Sensory Profile 표준점수 기준과 비교하였을 때, 하부영역과 총점에서 약간의 차이를 보였고 각 문항의 비율에서 일반아동에게도 흔히 나타나는 항목이 6개 있었다. 따라서 단축감각력에 대한 문항분석과 만 3~10세 전 연령을 포함한 국내 표준화에 대한 연구가 필요하다고 본다.

Background : Theory of Sensory Integration (SI) was initially developed with an effort to understand children's behavior by Jean Ayres and has been evolved with extensive research by occupational therapist practitioners and researchers since in the latter of the 20 century. With extension of recognition to SI, various professions begin to refer their clients who are children with sensory integration dysfunction. Upon those referrals, occupational therapists normally use Short Sensory Profile (SSP) to screen and decide whether SI therapeutic intervention is needed or not. Objective : Purpose of this study is (1) to examine any difference between different age groups and genders for children who are seven to nine years old; (2) to compare the score results of those Korean children with the original Standard which is established for American children: and (3) to compare tendency of response for each item between children with- and without SI dysfunction. This study was intended to validate test items of the SSP and determine whether the original standard of SSP is applicable for Korean children. Method : 155 students (81 for male, 74 for female) underwent SI evaluation using the Korean-translated SSP. 52 student (22 for male, 30 for female) were 7 years old, 54 students (32 for male, 22 for female) were 8 years old, 49 students (27for male, 22 for female) were 9 years old. Results : There is no significant difference of SSP score by neither age nor gender. In comparison the average score and sensory integrative disorder with the American Standard, there is significant difference on score of sub-item and total score. For six items, there is no significant difference on the tendency of response between children with- and without SI dysfunction. Conclusions : It is concluded that the original standard is suitable for Korean children aged seven to nine. The six test items that children without SI dysfunction shown similar tendency to respond are questionable to be appropriate as screening test item. It is suggested to proceed to do further item analysis study and extend the study to broad age groups, so develop the most appropriate Standard of SSP for Korean children.

키워드