Calculus Reform Movement and A Study on the College Calculus

미적분학 개혁운동과 미적분강좌의 방향 연구

  • Published : 2009.02.28

Abstract

Recently our society confronts with the concern over the college students' apparent lack of understanding and interesting of mathematics. In late 1980s the calculus reform movement in US was triggered to increase both passing rates and a general interest in the subject. The purpose of this paper is to investigate teaching of college calculus and its curriculum in order to promote students' interesting and understanding. We deal with 4 questions. Firstly, we research the history and motivation of the calculus reform movement in US. Secondly, we do case study about the debate between reformed and traditional calculus. Then we evaluate the effectiveness of reformed calculus in comparison to traditional calculus. Finally we investigate possible ways to apply reformed calculus in our university mathematics education and suggest some points to improve teaching calculus.

Keywords

References

  1. 곽성은 (1997). 컴퓨터 그래픽을 통한 수학교육의 향상. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육〉36(2), pp.107-117.
  2. 김대건.홍형득 (2007). 이공계교육과정개발연구지원사업 실효성 분석, 한국정책분석평가학회 학술발표. 9월.
  3. 김도현.김석만 (2001). Maple6을 활용한 고등학교 수학 교육. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 12(8), pp.233-248.
  4. 김동화 (1998). 대학수학교수.학습의 문제점 개선 방안, 교육이론과 실전, 8(1), pp.185-193. 경남: 경남대학교 교육문제연구소.
  5. 김병무 (2001). 대학수학에서 Mathematica를 이용한 ${\pi}$의 계산, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 11, pp.307-319.
  6. 김병무.윤주한 (2000). 대학교양수학 교육과정에 대한 연구, 과학교육논총, 16(1), pp.101-115. 충북: 충북대학교 과학교육연구소.
  7. 김연미 (2004). 1990년대 미국의 수학전쟁과 몇 가지 시사점, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 43(1), pp.1-12.
  8. 김향숙 (2003). Teaching and learning Models for Mathematics using Mathematica. 한국수학교육학회 시리즈 D <수학교육연구> 7(2), pp.101-123.
  9. 노선숙 (2007). NCTM의 스탠다드 중심 수학교육과정 개혁동향: 2006 'Curriculum Focal Points'를 중심으로. 교육과정연구 25(2), pp.147-169, 서울: 한국교육과정학회.
  10. 박용범 외 4명 (2001). 수학교육에서 Maple의 활용방안. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 12(8), pp.211-232.
  11. 서종진 외 3명 (2006). 대학수학교육에서 Maple 활용에 관한 연구, 한국학교수학회논문집 9(4), pp.557-573. 공주: 한국학교수학회.
  12. 손충기 (2006). 대학의 연계전공 운영 현황과 그 교육과정 개발모형 탐구, 미래교육연구 13(2), pp.1-26, 서울: 연세대학교교육연구소.
  13. 신현용 (2005). 수학과 교육과정 개정의 방향과 절차에 관한 제언, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 44(2), pp.169-178.
  14. 최경미 외 6인 (2007). 중위권 대학 신입생의 수학적 배경과 대학수학 성취도 사이의 관계, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 46(1), pp.53-67.
  15. 홍후조 (2005). 대학전공학습을 위한 고교의 선수학습과목에 관한 대학생의 인식 조사 연구, 교육과정연구 23(3), pp.257-288, 서울: 한국교육과정학회.
  16. Barrett, L. (1986). Making it happen: Report of the implementation workshop, In R. Douglas (Ed.) Toward a lean and lively calculus, Washington DC, MAA.
  17. Baxter, J., Majumdar, D., & Smith, S, (1998). Subsequent grades assessment of traditional and reform calculus. PRIMUS, 8(4), pp.317-330. https://doi.org/10.1080/10511979808965907
  18. Bruner, J. (1986). Actual Minds, possible worlds, Cambridge, MA, Harvard University Press. p.127.
  19. Douglas, R. (Ed.) (1986). Toward a lean and lively Calculus, Report of the Conference, MAA Notes 6. Washington DC.
  20. Ferrini-Mundy, J., & Graham, K. (1991). An overview of the calculus curriculum reform effort: Issues for learning, teaching, and curriculum development. The Amer. Math Monthly, 98(7), pp.627-635. https://doi.org/10.2307/2324931
  21. Friedler, L. (2004). Calculus in the US: 1940-2004, Arcadia University.
  22. Gleason, A., & Hughes-Hallett, D. (1992). Calculus Consortium based at Harvard University, Newsletter Focus on Calculus, John Wiley & Sons.
  23. Hughes-Hallett, D., & Gleason, A. (1994). Calculus, NY. John Wiley & Sons.
  24. Hughes-Hallett, D. (2006). What have we learned from calculus reform- The road to conceptual understanding. http://math.arizona.edu/-dhh/NOVA/calculus- conceptual -understanding.pdf.
  25. Hurley, J., Koehn, U., & Ganter, S. (1999). Effects of calculus reform: Local and national, The Amer. Math Monthly, 106(9), pp.800-811. https://doi.org/10.2307/2589613
  26. Johnson, C. (1997). Calculus Reform, School Science and Mathematics.
  27. Johnson, K. (1995). Harvard calculus at Oklahoma State University, The Amer. Math Monthly, 102(9), pp.794-797. https://doi.org/10.2307/2974505
  28. Murphy, L. (2006). Reviewing reformed calculus, ramanujan.math.trinity.edu/tumath/studpapers/s45.pdf
  29. Ostebee, A., & Zorn, P. (1997), Calculus from graphical, numerical and symbolic points of view. I, II, Harcourt Brace College Pub.
  30. Park, K. M. (2004). Issues concerning the curriculum revision process and mathematics curriculum in Korea, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. D: Research in Math Education 8(2), pp.95-106.
  31. Rosen, J., & Klein, D. (1996). What is wrong with Harvard Calculus-, Mathematically Correct.
  32. Schoenfeld, A. (1986). Notes on teaching calculus: Report of the methods workshop. In R. Douglas (Ed.) Toward a lean and lively calculus, Washington DC, MAA.
  33. Silverberg, J. (1999). Does calculus reform work, MAA Notes 49, pp.245-248.
  34. Steen, L. (Ed.) (1987). Calculus for a new Century: A pump, not a filter, MAA Notes 8, Washington DC.
  35. Stewart, J. (1995). Calculus: Early Transcendentals, Brooks/Cole ITP.
  36. Thomas, G. (1984). Calculus and Analytic Geometry: With Supplementary Problems the Classic Ed. Addison Wesley Longman, Inc. 1041pp.
  37. Tucker, T. (1986). Calculus syllabi: Report of the content workshop. In R. Douglas (Ed.), Toward a lean and lively calculus. Washington DC, MAA.
  38. Wilson, R. (1997). Reform Calculus. Has been a disaster, critics charge, The Chronicle of Higher Education.