DOI QR코드

DOI QR Code

Design of Iterative Learning Contents and Items Generation System based on SCORM

SCORM 기반 반복 학습 콘텐츠 및 문항 생성 시스템 설계

  • 백영태 (김포대학 IT학부) ;
  • 이세훈 (인하공업전문대학 컴퓨터시스템과) ;
  • 정재철 (인하대학교 정보.컴퓨터교육)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

According to previous researches about online evaluation in many e-Learning contents, it took too much time and effort to generate test questions for formative or achievement tests using a database as an item pool. Furthermore, it is hard to measure accomplishment of learners for each unit through overall tests provided by existing e-learning contents. In this paper, to efficiently cope with problems described above, the item pool based on Item Form was transformed into Interaction Date Model in Run-Time Environment of SCORM2004. And the contents for the math concepts and principles that students would learn from regular classroom were developed in accordance with SCORM. In addition, Confidence Factor Function was used to take an objective view in measuring the accomplishment of learners through the items automatically generated by LMS(Learning Management System).

기존 연구에서는 문제은행을 만들고 평가시스템을 구현하여 학습자의 성취도를 평가하고자 했다. 그러나 문항을 만들거나 이미 만들어진 문항을 가져오는 과정에서 문제은행을 구현하는 데, 시간과 노력이 많이 소요되었다. 또 종합평가 위주의 모의고시 형의 문항이 평가문항으로 제시 되다보니 소단원의 학습 주제에 대한 성취도 평가가 실시되기 어려웠다. 소단원이나 수학 원리등을 학습하는 데 있어서, 평가에 대한 문제점을 개선하기 위하여, 본 논문은 문항 형태(Item Form)를 이용한 문제은행을 SCORM2004의 실행환경 RTE에서 데이터 모델 인터액션으로 구현한다. 학습관리 시스템에 의하여 문항 형태의 정의에 따라 자동 생성된, 평가문항에 대한 성취도 검사에 있어서, 보다 객관적인 판단을 위하여 확신 인자 함수(Confidence Factor Function)를 사용한다. 실험을 위한 콘텐츠로 수학의 삼각 함수를 두 개의 실험 대비군에게 현장 적용을 하여 제안된 문항 생성 시스템을 이용한 교육이 유의성이 있음을 보였다.

Keywords

References

  1. 구성천, "초등학교 수학과 개별학습용 코스웨어의 설계 및 구현," 영남대학교 석사논문, 2006년.
  2. 박현주, "웹기반 수준별 학습평가 시스템의 설계 및 구현," 충남대학교 석사논문, 2007년.
  3. 이민경, "웹 기반 학습 평가를 위한 문제은행 시스템의 설계 및 구현," 한양대학교 석사논문, 2007년.
  4. "ADL(Advanced Distributed Learning), SCORM 2004 3rd Edition Run-Time Environment(RTE) Version 1.0," http://www.adlnet.gov/.
  5. G. H. Roid 외 1인, "문항작성방법론," 중앙교육 진흥연구소, 1989년.
  6. I. S. Shim, "Student Modeling For and Intelligent Tutoring System : Based On The Analysis Of Human Tutoring Sessions," Ph.D. Dissertation, Illinois Institute of Technoloyg, USA, 1991.
  7. 이가영 외 1인, "SCORM 기반 에듀테인먼트 콘텐츠 개발," 한국정보과학회 한국컴퓨터종합학술대회 논문집 제 35권, 제 1호(B), 210-215쪽, 2008년 6월.
  8. 백영태, 이세훈, "SCORM 지원 공개 소프트웨어 학습관리 시스템," 한국컴퓨터정보학회 하계 학술발표대회논문집, 제 14권 제 1호, 185-196쪽, 2006년 6월.
  9. 정재철 외 3인, "수학교과에서 SCORM 기반 반복 학습 콘텐츠의 설계 및 구현," 한국컴퓨터정보학회 동계학술발표대회논문집 제 16권 제 2호, 153-158쪽, 2009년 1월.