DOI QR코드

DOI QR Code

보건소 금연사업의 현황과 문제점 분석을 통한 개선방안

The Current Status and Problems of Tobacco Control Programs of Public Health Centers in Korea

  • 박순우 (대구가톨릭대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 이주열 (남서울대학교 보건행정학과)
  • Park, Soon-Woo (Department of Preventive Medicine, Catholic University of Daegu School of Medicine) ;
  • Lee, Ju-Yul (Department of Health Administration, Namseoul University)
  • 발행 : 2009.06.30

초록

보건소의 금연사업은 정부의 정책이 지역사회에서 대주민 사업을 통해 직접 수행된다는 측면에서 매우 중요하며 따라서 보건소 금연사업을 지속적으로 모니터링하고 발전하도록 할 필요가 있다. 본 연구는 보건소 금연사업 담당자들을 대상으로 한 설문조사를 통해 우리나라 보건소 금연사업의 현황 및 문제점 파악을 하여 이를 근거로 보건소 금연사업의 개선 및 발전방안을 제시하고자 하였다. 2006년 11월에 전국의 보건소 금연사업 담당자를 대상으로 교육 참석자 및 우편 혹은 이메일을 통해 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 246개 보건소 중에서 213명이 응답하였고 그 중 응답내용이 부실한 1건을 제외한 212건을 대상으로 분석하였다. 조사 결과 금연사업 담당자들의 업무 경력에서 86.7%가 금연사업 종사 기간이 3년 미만이었고 90% 정도가 87.3%가 다른 업무를 겸하고 있었다. 금연사업의 내용으로서 포스터나 리플렛을 이용한 홍보와 중고등학생 대상 흡연예방 교육을 거의 모든 보건소에서 실시하였으며, 실제적인 사업의 우선순위는 지역사회 진단이 아닌 현실적인 이유에 의해 결정하는 경우가 많았다. 사업수행을 위한 자원에서 예산이 부족하다고 한 경우는 1.9%에 지나지 않았으며 44.7%가 인력이 부족하다고 하였다. 사업에 필요한 지식과 기술의 습득은 스스로 터득하거나 전임자의 도움에 의존하는 경우가 많았다. 금연사업을 위한 부서간 업무 조율이 잘 된다는 경우가 39.5%에 지나지 않았으며, 금연사업 지원을 위한 중앙정부의 기능에 대해서는 대체적으로 만족하는 경향이었다. 보건소 금연사업 발전을 위해 가장 필요한 것으로서 인력의 역량강화가 65.6%로서 가장 많았다. 본 연구 결과 보건소 금연사업의 발전을 위해서 향후 보건소 금연사업의 발전을 위해서는 과학적 근거를 바탕으로 하고 지역사회 여건에 적합한 금연사업의 기획 및 수행이 필요하며 이를 위해 보건소 인력의 역량과 전문성 강화를 위한 교육 훈련 과정의 지속적 개발이 필요하다. 또한 사업대상자의 참여 유도 방안 개발, 지역사회의 인적 자원 활용 강화, 부서간 업무 연계의 강화방안 마련 등이 필요한 것으로 나타났다.

Objectives: This study was conducted to suggest the way to improve the tobacco control program of public health centers in Korea. Methods: A survey with a self-administered questionnaire was conducted among 246 persons in charge of tobacco control work in public health centers nationwide in December, 2006. Frequency analysis was performed with a final sample of 212 respondents with SPSS 12.0 for Windows. Results: The duration of engagement in tobacco control work was less than 3 years among 86.7% of respondents, and 87.3% of respondents had other duties besides tobacco control. Almost all public health centers conducted a campaign with posters or leaflets, and smoking prevention education among adolescents. The actual priority for programs was based on the community diagnosis in only 33.5% of the cases. Only 1.9% of respondents complained lack of budget, on the other hand, 44.7% of respondents appealed insufficient number of personnel. The route of knowledge and skill was largely dependent on self-learning or information from colleague. Collaboration with other related department was done well in 39.5% of the cases. The majority of respondents was satisfied with the general support from central government. Conclusions: To improve the tobacco control program of public health centers, it is needed the reinforcement of capacity and specialty among personnel, priority setting and performance of programs based on the scientific evidence, induction of community participation, utilization of community human resources, development of education and training course for practical skill, effective networking among departments.

키워드

참고문헌

  1. Yoon SJ, Ha BM, Kang JW, Chang HC. Estimation of attributable burden due to premature death from smoking in Korea. Korean J Prev Med 2001;34(3):191-199 (Korean)
  2. Ha BM, Yoon SJ, Lee HY, Ahn HS, Kim CY, Shin YS. Measuring the burden of premature death due to smoking in Korea from 1990 to 1999. Public Health 2003;117(5):358-65 https://doi.org/10.1016/S0033-3506(03)00142-2
  3. Kim HJ, Park TK, Jee SH, Kang HY, Nam JM. Analysis of socioeconomic costs of smoking in Korea. Korean J Prev Med 2001;34(3):183-190(Korean)
  4. Kang HY, Kim HJ, Park TK, Jee SH, Nam CM, Park HW. Economic burden of smoking in Korea. Tob Control 2003;12(1):37-44 https://doi.org/10.1136/tc.12.1.37
  5. Lee H, Yoon SJ, Ahn HS. Measuring the burden of major cancers due to smoking in Korea. Cancer Sci 2006;97(6):530-4 https://doi.org/10.1111/j.1349-7006.2006.00205.x
  6. 이태한. 보건소 중심 건강증진사업의 현황 및 추진방향. 2004 지역보건연구회 동계 심포지엄 자료집, 2004
  7. Lee JY. The direction of community level smoking cessation programs. Health-Welfare Policy Forum 2007;7:35-42(Korean)
  8. Lee JY. The past and future of health promotion program in health center. J Korean Soc Health Educ Prom 2007;24(2):135-148(Korean)
  9. Song TM. Smoking cessation clinics at public centers in Korea. Health-Welfare Policy Forum 2007;7:50-65(Korean)
  10. 황인경, 문옥륜, 이원철, 이무식. 보건소 건강생활실천사업 내용의 표준화 및 평가지표 개발. 건강증진기금사업지원단, 2004
  11. 박순우. 보건소 금연사업의 현황과 개선 방안. 대한예방의학회 제57차 추계학술대회 연제집, 2005, 쪽265-283
  12. 보건복지가족부. 국민건강증진종합계획(2006-2010) 2008 실행계획. 보건복지가족부, 2008
  13. Na BJ, Lee MS, Kim KY, Kim EY, Bae KH, Lee JY, Oh KH, Oh JD. Job analysis of a staff who manage quit-smoking policy on health centers. J Korean Soc Health Educ Prom 2006;23(4):173-192(Korean)
  14. Lee JY, Park CM, Suh MK, Choi EJ. Community health education. J Korean Soc Health Educ Promn 2007;24(4):239-247(Korean)
  15. Lee JY, Song TM. The factors influencing on success of quitting smoking in rural and urban smoking cessation clinics. J Agri Med & Community Health 2008;33(3):292-302 https://doi.org/10.5393/JAMCH.2008.33.3.292
  16. Park SW. National policy for adolescent smoking prevention cessation. Health-Welfare Policy Forum 2007;129:22-34

피인용 문헌

  1. Analysis of the priority of roles performed by health educators in charge of health promotion programs at community health centers vol.31, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14367/kjhep.2014.31.5.121
  2. Factors Associated with Relapse to Smoking Behavior Using Health Belief Model vol.36, pp.2, 2011, https://doi.org/10.5393/JAMCH.2011.36.2.087
  3. The analysis of compatibility between the leading indicators and health promotion programs of community health centers in Seoul vol.32, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14367/kjhep.2015.32.2.75
  4. Smoking Topography in Korean American and White Men: Preliminary Findings vol.17, pp.3, 2015, https://doi.org/10.1007/s10903-013-9921-6