The Relationship of Attitude and Word Recognition for the Elderly of Elementary School Students

일부 초등학생들의 노인에 대한 태도와 노인을 표현하는 용어 인지 간의 상관관계

  • Published : 2009.06.01

Abstract

Purpose: This study was performed to investigate the attitude and recognition on how to describe the elderly of elementary school students. Methods: The subject of this study was total 806 students of 4, 5, 6 grade at 2 elementary schools in Gyunggi-do. The data were collected through self-reporting questionnaires for a month. Results: First, the score of attitude about the elderly was 107.8 and image score was the highest. Second, there were significant differences in the attitude about the elderly according to grade, birth order of siblings, domestic atmosphere, and economic status, domestic education on respect about the elderly, and education about the elderly at school. Third, there were significant differences in the attitude about the elderly according to parent-grandparent relationship, health and economic status of grandparents, meeting frequency with grandparents. Fourth, the score of word recognition about the elderly was 43.3 and social score was the highest. fifth, there were significant differences in recognition on how to describe the elderly according to grade, birth order of siblings of students and parents, domestic atmosphere, and economic status, domestic education on respect about the elderly. Sixth, there were significant differences in recognition on how to describe according to parent-grandparent relationship, health status and economic status of grandparents, meeting frequency with grandparents. Lastly, The attitude and recognition about the elderly showed significant positive relationship. Conclusion: We should provide qualitative education programs to improve the attitude and recognition about the elderly of elementary school students.

Keywords

References

  1. 고경애 (1990). 한국 청소년의 노인 부양의식에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문, 70-84p, 서울
  2. 곽혜원 (2005). 청소년이 지각하는 노인의 이미지에 관한 연구. 한남대학교 사회문화대학원. 석사 학위논문, 2, 대전
  3. 국어대사전 (1994). 1303, 1627, 서울 : 민중서원
  4. 김복순 (2006). 초등학생 노인인식 교육프로그램개발 연구. 단국대학교 대학원. 박사학위논문, 60-64, 서울
  5. 김동석 (2003). 노인학대 방지를 위한 사회복지적 개입방안에 관한 연구. 명지대학교 사회복지대학원. 석사학위논문, 37-42, 서울
  6. 김연수 (1993). 부모-조부모 관계와 손자녀-조부모친밀도가 청소년의 노인과 노화에 대한 사실인지에 미치는 영향. 이화여자대학교. 석사학위논문, 41-58, 서울
  7. 김영숙 (2002). 중고등학생의 노인이미지에 대한 도시와 농촌의 비교연구. 한국노년학, 21(3),75-89
  8. 김혜경 (1997). 청소년의 노인에 대한 태도와 조부모와의 세대차이에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 15(4), 65-79
  9. 김효신 (1994). 간호전문대학생의 노인에 대한 태도에 관한 연구. 중앙의학, 717-725
  10. 김희숙, 강경아, 김순애, 김신정, 김현실, 김현옥, 문선영, 양은영, 이명숙, 정혜경 (2006). 아동건강 간호학. 350, 서울 : 군자출판사
  11. 남광우, 이응백, 이을환 (1994). 국어대사전. 1303, 서울 : 민중서원
  12. 박경란 (1994). 부모-조부모 관계의 질이 청소년기 손자녀-친조부모간의 유대관계에 미치는 영향. 한국노년학회지, 14(2), 74-89
  13. 박의순 (1990). 대학생이 지각한 조부모와의 관계연구. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문,52-58, 서울
  14. 백문화 (1991). 부모 및 조모와의 관계가 청소년의 자아정체감에 미치는 영향에 대한 연구. 이화여자대학교 교육대학원. 석사학위논문, 51-60, 서울
  15. 서정기 (1993). 손녀가 지각한 조모와의 관계와 노인에 대한 인식. 이화여자대학교 대학원. 석사학위논문, 31-55, 서울
  16. 신미정 (1990). 아동기 손자녀가 지각한 조부모 이미지에 관한 연구. 동국대학교 대학원. 석사학위논문, 31, 서울
  17. 여미옥 (2002). 노인학대에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-지역비교 중심-. 서울여자대학교 대학원. 석사학위논문, 45-60, 서울
  18. 오덕임 (2006). 동화 속에 나타난 노인의 이미지. 한서대학교 대학원. 석사학위논문, 1, 서산
  19. 유문숙, 손연정, 김용순 (2007). 초등학생의 노인에 대한 지식과 태도. 한국모자보건학회지, 11(1),54-63
  20. 유영숙 (2007). 노인존중에 대한 행동과 태도 - 대전시내 초.중.고 대학생을 중심으로 - 대전대학교 경영행정. 사회복지대학원. 35-50, 대전
  21. 원영희, 김동배, 이금룡, 한정란 (2002). 노인의 자원봉사활동이 중학생의 노인에 대한 태도에 미치는 영향. 한국노년학회지, 22(2), 131-146
  22. 이금룡 (2004). 연령별 노인에 대한 태도 비교를 통한 세대통합 프로그램의 전략적 방안 모색. 노인복지연구, 26, 143-164
  23. 이미정 (1996). 아동의 노인에 대한 인식 연구. 부산대학교 대학원. 석사학위논문, 1, 부산
  24. 이선자 (1989). 연령단계별로 본 노인에 대한 태도. 이화여자대학교 대학원. 박사학위논문, 28-32,서울
  25. 이현미 (2005). 대학생의 노인에 대한 태도. 성신여자대학교 대학원. 석사학위논문, 3, 서울
  26. 임승희 (1999). 중고생의 노인에 대한 인식 및 노인문제 해결 태도 연구 -제주지역을 중심으로 -. 제주대학교 교육대학원. 석사학위논문, 45-47, 제주
  27. 장윤옥 (2002). 청소년이 지각한 어머니의 조부모 부양행동과 조부모와의 동거경험이 청소년의 노인 인식에 미치는 영향. 한국노년학회지, 22(1),191-207
  28. 정미실 (1996). 아동.부모.조부모 특성에 따른 아동의 노인에 대한 인식. 숙명여자대학교 대학원. 석사학위논문, 36-37, 서울
  29. 진남구 (2006). 지역별 청소년들의 노인에 대한 태도연구. 한서대학교 정보산업대학원. 석사학위논문,3-4, 서산
  30. 차용은 (1980). 노인에 대한 대학생의 태도 연구. 전주대학교 논문집, 제9호, 12-23
  31. 편재희 (1999). 농촌 청소년이 지각하는 노인 이미지.한국교원대학교 대학원. 석사학위논문, 1, 청원
  32. 한정란 (2003). 청소년들의 노인에 대한 태도. 한국노년학회지, 23(4), 181-194
  33. 한정란, 이금봉, 원영희 (2006). 청소년과 노년 세대 간 태도분석 : 상호지향성 및 중요도 -실행도 분석모형을 기초로, 한국노년학회지, 26(2),381-402
  34. Barton, H. (1999). Effects of an intergenerational program on the attitudes of emotionally disturbed youth toward the elderly. Educ Gerontol, 25(3), 623-640 https://doi.org/10.1080/036012799267503
  35. Caspi, A. (1984). Contact hypothesis and inter-age attitudes : A field study of cross age contact. Soc Psychol Q, 46(1), 74-80
  36. Carstensen, L., Mason, S. E., & Cardwell, E. C. (1982). Children's attitudes toward the elderly : an intergenerational techniques for a change. Educ Gerontol, 8, 292-301
  37. Hartshorne, T. S., & Manaster, J. M. (1982). The relationship with grandparents : contact, importance, role conception, Int J Aging Hum Dev, 15(3), 233-245 https://doi.org/10.2190/8G9X-RTFN-F0CD-3DBC
  38. Knapp, J. L. (1993). Changing student's perception of aging. Educ Gerontol, 26(7), 611-621 https://doi.org/10.1080/03601270050200617
  39. Resencranz, H. A., McNevin, T. E. (1969). A factor of attitudes toward the aged. Gerontologist, 9(1), 55-99 https://doi.org/10.1093/geront/9.1.55
  40. Schwartz, M. A., & Simmons, J. P. (2001). Contact quality and attitudes toward the elderly, Educ Gerontol, 2(2), 127-137
  41. Seefeldt, C., & Ahn, U. R. (1988). Korean children's attitudes toward the elderly. Int J Comp Sociol, 29, 3-4, 264-268