Research of Evaluation Criteria for Educational Program of Human Resources Development

인재개발 교육프로그램의 평가준거 개발을 위한 기초연구

  • 이규녀 (충남대학교 공과대학 산업기술연구소) ;
  • 최완식 (충남대학교) ;
  • 박기문 (충남대학교 공과대학 공학교육혁신센터)
  • Received : 2009.07.30
  • Accepted : 2009.09.25
  • Published : 2009.12.31

Abstract

As the concern with the educational training for human resources development in organizations grows, various programs are being offered in many places. Accordingly, the issue of securing the validity of the education and the importance of its assessment at the level of continuous quality management of the programs draw our attention. The purpose of this study is to offer the basic data of evaluation criteria for human resources development which knowledge-and-information saturated society requires, and also to draw out the greater area of human resources development educational program based on CIPP(Context, Input, Process, Product) model by Stufflebeam, an evaluation model concentrated on process, through literature and case study in and out of Korea. The result of the study is as follows. First, the evaluation areas drawn out by the greater sphere of context evaluation of human resources education program are needs analysis, goal setting, and organizational environment. Second, the evaluation areas drawn out by the greater sphere of input evaluation of human resources education program are educational program strategies, human resources, and physical resources. Third, the evaluation areas drawn out by the greater sphere of process evaluation of human resources education program are educational program management, teaching-learning strategies, and educational support environment. Fourth, the evaluation areas drawn out by the greater sphere of product evaluation of human resources education program are influence, effect, durability, and transference. The author supposes that these results will be able to become the basic materials for the systematic approach to educational programs through the analysis of evaluation criteria for and the greater sphere of educational program of human resources development.

조직구성원의 인재개발을 위한 교육훈련의 관심이 증대되면서 다양한 교육프로그램이 제공 및 보편화되고 있으며, 교육의 정당성 확보와 프로그램에 대한 지속적인 질 관리 차원에서 평가의 중요성이 부각되고 있다. 따라서 이 연구의 목적은 지식정보화 사회에서 요구되고 있는 인재개발 교육프로그램 평가준거 개발의 기초자료를 제공하는데 있으며, 국내 외 문헌고찰과 사례조사를 통하여 과정중심 평가모형인 Stufflebeam의 CIPP(Context, Input, Process, Product)모형에 기반한 인재개발 교육프로그램의 평가준거 대영역을 도출하였으며, 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인재개발 교육프로그램의 상황평가 대영역으로 도출한 평가영역은 요구분석, 목표설정, 조직환경이다. 둘째, 인재개발 교육프로그램의 투입평가 대영역으로 도출한 평가영역은 교육프로그램 전략, 인적자원, 물적자원이다. 셋째, 인재개발 교육프로그램의 과정평가 대영역으로 도출한 평가영역은 교육프로그램 관리, 교수 학습 전략, 교육지원환경이다. 넷째, 인재개발 교육프로그램의 산출평가 대영역으로 도출한 평가영역은 영향력, 효과성, 지속가능성, 전이력이다. 이러한 인재개발 교육프로그램의 평가준거 분석과 대영역 도출에 관한 연구결과는 교육프로그램 평가의 체제적 접근에 기초자료가 될 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 강이철(2003). 기업교육 프로그램 평가. 나일주, 임철일, 이인숙(편). 기업교육론, 225-249. 서울:학지사
  2. 고재천(1997). 학교 중심 교사 연수 프로그램의 평가준거 설정 연구. 한국 교원대학교 박사 학위 논문
  3. 권대봉(1998). 산업교육론. 서울:문음사
  4. 권대봉(2006). 성인교육방법론. 서울:학지사
  5. 김미숙(1999). 사회교육 프로그램 평가론. 서울:원미사
  6. 김영수, 송화선(1998). 첨단방송 테크놀로지 기반 원격교육 프로그램의 평가준거 개발연구. 교육과학연구, 27, 179-197
  7. 김진화(2008). 평생교육 프로그램 개발론. 서울:교육과학사
  8. 김진화, 정지웅(1998). 사회교육 프로그램개발의 이론과 실제. 서울:교육과학사
  9. 김태준(2005). 인적자원개발을 위한 이러닝 실태분석 및 활성화 방안. 한국교육개발원
  10. 나일주, 임철일, 이인숙(2003). 기업교육론. 서울:학지사
  11. 박소연(2006). HRD 프로그램의 논리 주도적(Theory-Driven) 평가 체제 개발. 고려대학교 박사학위논문
  12. 박소연(2008). HRD 프로그램의 반응평가에 대한 메타평가 연구. 기업교육연구, 10(2),119-137
  13. 박소연, 김한별(2006). HRD 담당자들이 기업교육 프로그램 평가 요구분석. 한국교육학연구, 12(1), 129-144
  14. 박태준 외(1998). 직업교육훈련프로그램 평가연구. 한국직업능력개발원
  15. 배호순(1994). 프로그램평가론. 서울:원미사
  16. 배호순(2008). 교육프로그램평가론. 서울:원미사
  17. 오혁진(2000). 성인교육 프로그램에 대한 학습자의 평가 준거 연구. 서울대학교 박사학위 논문
  18. 임철일(2003). 원격교육과 사이버교육 활용의 이해. 서울:교육과학사
  19. 장이철(1998). 기업 교육 평가:ROI와 새로운 평가 동향. 산업교육연구, 4, 75-98
  20. 정동섭(2003). 기업의 교육훈련을 위한 이러닝 시스템 도입전략. 대한경영학회지, 42, 2239-2256
  21. 정재삼(2004). 교육프로그램 평가. 서울:교육과학사
  22. 조은상(2007). 인재개발론. 서울:범한
  23. 조현국(2008). 기업의 이러닝 강좌평가를 위한 측정도구 개발 및 양호도 검증. 이화여자대학교 석사학위논문
  24. 최종철(2008). 성인학습자 관점에 기초한 사이버대학 교육프로그램 평가준거 개발 및적용. 홍익대학교 박사학위논문
  25. Pradhan, B. & Mythili, G.(May, 2006). Programme Evaluation In Open and Distance Education. India Gandhi National Open University, New Delhi, India, 21-28
  26. Basarab, D. J. (1994). ‘'Foreword’', in D. L. Kirkpatrick, Evaluating Training Programs. SanFrancisco: Berrett-Koehler
  27. Brown, S., & Seidner, C. (1998). Evaluating corporate training: Models and issues. Boston/Dordrecht/London: Kluwer Academic Publishers
  28. Chapman, D. D. (2006). Building an evaluation plan for fully online degree programs. Journal of Distance Learning Administration, IX(I). Available at: http://www.westga.edu/%7Edistance/ojdla/spring91/chapman91.htm
  29. Mediano, C. M. et al.(2007). Educational Innovation Project for adapting the Curriculum Program to the European Space of Higher Education. (Objectives, strategies and procedures for their application and evaluation). Paper presented in Lisbon. EADTU (European Association of Distance Teaching Universities), Biannual Conference. 8-9 November
  30. Cronbach, L. (1963). Course improvement through evaluation. Teachers College Record, 64, 672-683
  31. Fitz-endz, J. (1991). ASPA/Saratoga Institute human Resource Effectiveness Survey: 1990 Annual Report, Saratoga, CA: Saratoga Institute
  32. Goedon, J. (Jun. 1987). Romancing the bottom line. Training 31-42
  33. Grove, D. A. & Ostroff, C. (1991). Program evaluation. In K. N. Wexley (Ed.), Developing human resources. BNA Books
  34. Hekimian, S. (1984). Criteria for the institutional evaluation of community college staff development programs. Gainesville, FL: Florida University, Gainesville Institute of Higher Education
  35. Holton, E. F.(1996).The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7(1), 5-21 https://doi.org/10.1002/hrdq.3920070103
  36. Jackson, S. & Kulp, M. J.(1979). Designing guidelines for evaluating the outcomes of management training. Determining the Payoff of Management Training. Washington, D.C.:ASTD, 7-8
  37. Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. (1994). The program evaluation standards: How to assess evaluations of educational programs. Thousand Oaks, CA: Sage
  38. Kaufman, R., Keller, J. & Watkins, R.(1995). What works and what doesn't : Evaluation beyond Kirkpatrick. Performance and Instruction, 35(2) https://doi.org/10.1002/pfi.4170350204
  39. Kellaghan, T. & Stufflebeam, D. L. (2003). International Handbook of Educational Evaluation. p. 33. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Printed in Great Britain
  40. Kirkpatrick, D. L.(1994). Evaluating training program: The four levels. CA: Berrett-Koehler Publishers
  41. Kirkpatrick, D. L.(2005). Evaluating training program: The four levels(2nd Ed.) CA: Berrett-Koehler Publishers
  42. Lee, J. (2006). Comparing evaluation approaches to e-learning. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006, 959-961, Chesapeake, VA: AACE
  43. Phillips, J. J.(1990). Handbook of Training evaluation and measurement methods, London:Kogan Page
  44. Scriven, M. (2003). Scriven, Evaluation in the new millennium: The transdisciplinary vision. In: S. I. Donaldson and M. Scriven, Editors, Evaluating social programs and problems: Visions for the new millennium, Erlbaum, Mahwah, NJ (2003), 19– 41
  45. Stufflebeam, D. L. (1971). The relevance of the CIPP evaluation model eam, ducational accountability. Journal of Research and Development in Education, 5, 19-25
  46. Stufflebeam, D. L. (2002). CIPP evaluation model checklist . Retrieved June, 2002 from http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/cippchecklist.pdf
  47. Stufflebeam, D. L. (2007). CIPP evaluation model checklist-[Second Edition] . Retrieved March 17, 2007 from http://www.wmich.edu/evalctr/checklists
  48. Tyler, R. (1950) Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press
  49. Richey, R.(1995). Trends in instructional design: Emerging theory-based models. Performance Improvement Quarterly, 8(3), 96-110 https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.1995.tb00689.x
  50. Worthen, B. R., & Sanders, J. R. (1973). Educational evaluation: Theory and practice. Worthington, OH: Charles A. Jones