초록
본 연구의 목적은 중 고등학교 학생들을 대상으로 로봇C언어 교육프로그램을 개발하고 로봇C언어 교육프로그램이 창의력과 프로그래밍 능력 향상에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 로봇C언어 교육프로그램의 내용은 로봇의 이해, 로봇의 기초와 조립(교육용 키트의 사용법 및 기구학) 및 로봇C언어 프로그래밍 학습, 과제 로봇 만들기, 창작 로봇 만들기로 구성하였으며 최종적으로 창의적으로 로봇 프로그래밍을 할 수 있도록 개발하였다. C과학 고등학교 1학년 학생(38명) 중에서 로봇C언어 교육프로그램과 C++프로그래밍 과정을 이수한 실험집단(11명)과 C++프로그래밍 과정만을 이수한 비교집단(27명)의 창의력과 프로그래밍 능력 향상 정도를 사전 사후 검사로 비교하였다. 로봇C언어 교육프로그램을 이수한 학생들은 과제 로봇과 창작 로봇의 산출물을 얻었으며, 또한, 이수한 학생들은 TTCT 창의력 검사(도형)결과 창의력 향상에 유의미한 효과가 나타났으며, 자체 평가 결과 C++언어 프로그래밍 능력도 향상되는 것으로 나타났다.
The aim of this thesis is to develop a robot C programming curriculum with the subject of the students in the middle & High School and to prove the effect of the programming on creativity and programming ability. The content of the robot C programming curriculum consists of the introduction, basic knowledge and assembling of the robot (usage of kits and the theory of mechanism); the learning of the robot c programming; the assigned robot making; the original robot making, which is ultimately designed to improve the creative robot programming ability of students. The subjects are divided into two groups(38); one groups(11) taking the course of C++programming and the other(27) taking the robot C programming as well as C++programming. Then each group's improvement of creativity and programming ability is measured in both pretest and posttest. The students taking the robot C programming curriculum gain the product of the assigned robot and the original robot. Besides, it turns out that the curriculum have a meaningful effect in that students acquire the enhanced creativity according to the result of TTCT Creativity Test. Self evaluation also indicates the improvement of C++programming ability.