DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Internet Marketing Effects in the Food Service Industry : Lovedaejeon 'Foodservice Industry 'Membership Case Study

외식산업의 인터넷마케팅 효과에 관한 연구 -대전사랑 외식산업회원 사례연구-

  • 전영직 (호원대학교 호텔관광학부)
  • Published : 2009.11.28

Abstract

The research under necessary for systematic study is about recognizing on the Internet marketing in the Food Service Industry. After searching the actual condition with the object of the Lovedaejeon 'Foodservice member, the goal is using fundamental data for strategic marketing plan making systematic Internet marketing in the Food Service area. Analytical result, the influx search which finds the Lovedaejeon 'Foodservice is 3 kinds to be highest : Daejeon, the Daejeon tasty house and fixation keyword of tasty house etc. As for visit area, Daejeon 47.9%, Re-visit 31.9% of 12 hours within re-visit. From tasty house coupon down load, 친친만년점 restaurant 1,837 and from member connection statistics of man and woman, the man is higher than the woman statistically, the marriaged man was higher than the single one. Like this research result, there will be a possibility becoming the fundamental data which is useful in Food Service Industry on the Internet marketing.

본 연구는 외식산업에 있어서 인터넷마케팅에 대한 체계적인 연구가 필요하다는 인식하에 대전사랑 맛집 회원을 대상으로 실태를 파악하고 외식업체들의 체계적인 인터넷 마케팅 전략을 수립하는데 있어 기초적 자료로 활용하는데 목적을 두었다. 분석결과 대전사랑 맛집을 찾는 유입검색은 대전, 대전맛집, 맛집 등 3가지의 고정식 키워드가 가장 높았으며, 방문지역으로서는 대전 47.9%, 재방문경과는 12시간이내 재방문 31.9%. 맛집 쿠폰 다운로드에서는 친친만년점 레스토랑 1,837건 남녀의 회원접속 통계에서 여성보다는 남자가 통계적으로 높았으며 기혼보다는 미혼에 대한 접속이 높았다. 이러한 연구결과는 외식산업 인터넷마케팅 시장세분화에 유용한 기초자료가 될 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. W. E. Sassar, R. P. Olsen, and D. Wyckoff, Management of service operation, Boston: Allyn and Bacon. Inc, 1978.
  2. 임정숙, 인터넷 마케팅 전략에 관한 연구, 울산대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2008.
  3. 전영직. 원융희, 외식산업경영과 창업, 백산출판사. 2008.
  4. 김은주, 외식경영학. 서울 : 형설출판사, 2005.
  5. 홍기운. 김숙희, "외식산업음식물쓰레기의 효율적인 처리방안에 관한 연구". 한국조리학회지.4(0), 455-479.
  6. H. B. Kim and G. K. Woo, The relationship between brand equity and fun's performance in luxury hotels and chain restaurants. Tourism Management, Vol.26, No.4, pp.549-560, 2005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.03.010
  7. 오지은, 정유경, "사회적 환경요인이 인테넷 여행 상품의 탐색가치와 구매유용성 및 구매의도에 미치는 영향" 관광학연구, pp.51-72. 2007(8).
  8. 김경희, "인터넷 쇼핑몰 이미지 포지셔닝 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권 제1호, p.49, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.1.048
  9. 남경두, 김대중, 인터넷마케팅, 정보문화사, 1998.
  10. 박기용, 외식산업경영론, 대왕사, 2008.
  11. 전영직. 원융희, "외식 프랜차이즈 운영시스템의 가맹동기 및 만족도와 재계약의도", 한국콘텐츠학회, 제8권, 제11호, pp.8-9. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.11.364
  12. 김정구, 미래형e마케팅, 영진Biz.com, 2008.
  13. 이동호, 외식산업의 인터넷마케팅 효과에 관한 연구, 단국대학교 석사학위논문, 2004.
  14. 이계임, 김민정, 외식통계의 현황과 개선 방안. 한국농촌경제연구원. 1-172. 2005.
  15. 원융희, 윤기열, 전영직, 최신외식산업개론, 두남출판사, 2009.
  16. 통계청, 도시 전 가구 월평균 소비지출 자료 (http://kosis.nso.go.kr), 2007.
  17. 변우희, 외식산업 창업투자에 관한 경제성 평가 모형 적용 연구. 관광학연구. Vol.30, No.5 pp.319-339, 2006.
  18. 정효선, 외식산업 종사원의 기업윤리 인식, 실천 정도가 개인조직적합성, 직무만족, 이직의도 및 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 박사학위논문, 2007.
  19. 박혜연, 외식업태 선택행동과 수요결정요인분석, 세종대학교 석사학위논문, 2008.

Cited by

  1. The Relationship between Korean's Anniversary Days and Meals vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.203