Abstract
It is now the digital and multi-media era. The DVD market is growing constantly. So is the capacity and quality of DVD players, In our research, we focused on the younger generation, who are now the greatest consumers. The results helped signify the most distinctive and popularized DVD player designs that satisfy young people's entertainment needs. Our new design is a large step ahead of older ones. Previous designs were uniform and standard. This new design has distinctive features and is uniquely user-friendly. It is focused primarily on easy usability. The interface is simple and straight forward. The user can use the system easily before consulting a manual. It is consistent in internal and external software and hardware, allowing the user to easily adapt to the product. DVD players have become a necessity in the current multi-media/digital era. So products need to be geared towards being available to not just those who are technologically savvy, but also those who rely on basic user-intuition. Our design takes into account these conditions, based on our statistical research, allowing us to expect our product to be a competitive force in the DVD market.
디지털시대와 영상시대가 도래하면서 DVD 시장의 성장에 힘입어 DVD 플레이어 시장 또한 지속적으로 성장하고 있으며 이의 보급 또한 지속적으로 확대되고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 영상시대의 주된 소비자라고 할 수 있는 신세대의 니즈를 충족시킬 수 있는 차별화 된 형태의 DVD 플레이어를 디자인하여 제시하였다. 기존의 획일적인 형태의 DVD 플레이어 디자인을 벗어나서 개성이 뚜렷하고 차별화 된 디자인의 DVD 플레이어 형태를 제안하였고, 사용편의성을 극대화하여 사용자 중심 디자인을 제시하였다. 단순하고 직관적인 디자인으로 사용자가 시스템에 대해 쉽게 배우고 활용할 수 있도록 하였다. 제품의 내부와 외부 그리고 하드웨어와 소프트웨어사이에 일관된 연계를 가지도록 해서 사용자가 별도의 학습과정 없이 쉽게 적응할 수 있도록 디자인하였다. 영상세대를 위한 필수적인 제품이라고 할 수 있는 DVD 플레이어 디자인 진행 시 고려해야 하는 여러 가지 항목들을 이해함으로써 향후 영상관련 제품의 디자인 작업에 대한 경쟁력을 확보할 수 있으리라 기대한다.