Abstract
SoC(System on a Chip) has several masters, slaves, arbiter and decoder in bus architecture. Master initiates the data transactions like CPU, DMA and DSP and slave responses the data transactions like SRAM SDRAM and register. Furthermore, as multiple masters can't use a bus concurrently, arbiter plays an role in bus arbitration. In compliance with the selection of arbitration method, SoC performance can be changed definitely. Fixed priority, round-robin, TDM arbitration are used in general arbitration method, In this study, we compose TLM algorithm and analyze general arbitration methods through TLM simulation. Consequently, we propose the hybrid bus arbitration policy and verify the performance, compared with the other arbitration methods.
SoC(System on Chip)는 버스 아키텍처 안에 여러 개의 마스터, 슬레이브, 아비터 그리고 디코더로 구성되어 있다. 마스터는 CPU, DMA, DSP 둥과 같이 데이터 트랜잭션을 발생시키는 블록이고, 슬레이브는 SRAM, SDRAM, 레지스터 등과 같이 데이터 트랜잭션에 응답하는 블록이다. 또한 아비터는 마스터가 동시간대에 버스를 이용할 수 없기 때문에 이를 중재하는 역할을 수행하는데, 어떠한 중재 방식을 선택하는가에 따라 SoC의 성능이 크게 바뀔 수 있다. 일반적인 중재 방식에는 fixed priority 방식, round-robin 방식, TDM 중재 방식 등이 있다 본 논문에서는 TLM 알고리즘을 구성하여 일반적인 중재방식을 TLM 시뮬레이션을 통해 비교 분석하였다. 또한 새로운 중재 방식인 하이브리드 버스 중재 방식을 제안하고 다른 중재 방식과 비교하여 성능을 검증하였다.