DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on a Student's General Recognition of Web-Based PBL and Learning Activity of Students by Their Reflective Thinking Level

웹 기반 문제중심학습에 대한 학습자의 인식, 성찰수준, 학습활동에 관한 연구 - 간호학 대학원 학생을 중심으로 -

  • Lee, Sun-Oak (School of Nursing, College of Natural Science, Korea National Open University) ;
  • Park, Young-Suk (School of Nursing, College of Natural Science, Korea National Open University)
  • 이선옥 (한국방송통신대학교 자연과학대학 간호학과) ;
  • 박영숙 (한국방송통신대학교 자연과학대학 간호학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Purpose: Level of reflective thinking of students are important factors in the area of nursing studies on web-based PBL. These factors were used as a component of learning strategies. One was to understand general recognition to web-based PBL and reaction to the use of reflective journal. The other was to investigate the level of reflective thinking was related to learning activity. Method: PBL was adopted for an online course titled 'Nursing Assessment and Intervention'. Twenty graduate students were evaluated from questionnaire, reflective journals, and individual assignments. Result: Web-based PBL was strong for self-directed learning, team activity, creative thinking, diversity of thinking, and diverse process of learning while hard time, lack of cooperation, uncertainty of outcome, and lack of time were considered as weakness. Reflective journal gave moderate help to learning activities. The learners' learning activities was the lowest in the middle level of reflective thinking. Conclusion: Generally, graduate students in college of nursing showed slightly positive attitude to PBL experience and slightly positive reaction to the learning effect of reflective journal. PBL was estimated to be valuable and meaningful. There was no relationship between the level of reflective thinking and learning activities.

Keywords

References

  1. 강인애 (1998). PBL과 성찰저널. 산업교육연구, 4, 3-27.
  2. 김 선, 양은배, 이수곤, 강희철, 이무상 (1998). 문제중심 학습교육과정의 개발과 적용에 관한 연구. 한국의학교육, 10, 309.
  3. 김애리, 김영경, 송영선, 신경림, 안혜정, 이지순, 조계화 (2001). 문제중심학습 패키지 개발, -지각조정장애상황을 중심으로-. 성인간호학회지, 13(3), 385-396.
  4. 김영채 (1996). 사고와 문제해결 심리학. 서울: 박영사.
  5. 김희경 (2004). 이러닝 기반 문제 중심학습 지원 프로세스. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  6. 노연희 김교순, 박형석, 김경수, 배기만, 안의환, 정진상, 이성기, 최희정, 장동욱, 박승훈, 김광민, 정운덕 (2000). 건국의대에서 경험한 세가지 문제중심 학습유형. 한국의학교육, 12(2), 191-205.
  7. 박선희, 최미나, 이승기 (2007). 구조화된 인지적 성찰일지가 메타인지와 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구. 교육공학연구, 10(4), 5-13.
  8. 송영아 (2008). 문제 중심 학습과 주제중심학습간의 학습만족도, 비판적 사고성향, 학습태도 및 동기에 대한 비교. 한국간호교육학회지, 14(1), 55-62.
  9. 송영아, 신혜숙 (2005). RN-BSN 학생을 위한 문제중심학습 패키지 개발, -임신, 분만, 산욕여성의 상황을 중심으로-. 여성건강간호학회지, 11(2), 99-109.
  10. 우옥희 (2000). 문제중심학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원석사학위 논문, 청원.
  11. 장은호 (2007). 블랜디드 러닝(blended learning)에서 성찰일지의 작성이 학습동기와 학습결과에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문, 서울
  12. 한국간호교육학회(2001, 5월). 간호학 교수활동 강화와 문제중심학습적용. 춘계학술대회 및 워크샵 학술자료집, 서울.
  13. 황영일 (2003). 서울대학교 의과대학에서의 문제 중심학습 시행경험. 한양대학교 교수학습개발센터 개소기념 심포지엄자료집, 87-99.
  14. 황윤영, 주민선, 박창승 (2007). PBL통합교과과정에서 학습한 간호학생의 문제 중심 학습효과. 한국간호교육학회지, 13(2), 155-162.
  15. 황선영, 장금성 (2005). 성찰일지에 기초한 간호학생의 문제 중심학습경험. 대한간호학회지, 35(1), 65-76.
  16. 홍경선 (2007). 성찰게시판을 활용한 학습자중심 수업평가 방안연구. 학습자중심 교과교육연구, 7(1), 449-471.
  17. 정현미 (2007). 웹 기반 문제중심학습 수업사례연구 -성찰촉진 방안 설계와 효과를 중심으로-. 교육정보미디어연구, 13(1), 161-196.
  18. 최희정, 노연희 (2002). 간호학생의 문제해결과정에 대한 문제 중심학습(Problem-Based Learning)의 효과. 한국간호교육학회지, 8(2), 325-334.
  19. 최희정, 노연희, 권인각, 박승미 (2001). 인터넷을 이용한 문제 중심학습의 적용: 간호학생을 대상으로. 대한간호학회 춘계 학술대회 논문 초록집, 70-71.
  20. Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1985). Reflection turningexperience into learning. Kogan Page, London.
  21. Javis, P. (1992). Reflective practice and nursing. Nursing Education Today, 12(3), 174-181. https://doi.org/10.1016/0260-6917(92)90059-W
  22. Wong, F. K. Y,, Kember, D., Chung, L. Y. F., & Cert, L. Y.(1995). Assessing the level of student reflection fromreflective journals. J Adv Nurs, 22(1), 48-57. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1995.22010048.x