Case Study : An analysis on Problem Solving Processes of Gifted Math Students

수학영재아의 문제해결 과정에 따른 사례 연구 - 수학적 사고능력을 중심으로 -

  • Jung, Chan-Sik (Namkang Elementary School) ;
  • Roh, Eun-Hwan (Department of Mathematics Education, Chinju National University of Education)
  • Published : 2009.11.30

Abstract

During problem solving, "mathematical thought process" is a systematic sequence of thoughts triggered between logic and insight. The test questions are formulated into several areas of questioning-types which can reveal rather different result. The lower level questions are to investigate individual ability to solve multiple mathematical problems while using "mathematical thought." During problem solving, "mathematical thought process" is a systematic sequence of thoughts triggered between logic and insight. The scope of this case study is to present a desirable model in solving mathematical problems and to improve teaching methods for math teachers.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV). 수학, 과학, 실과, 광주 : 한솔사.
  2. 교육인적자원부 (2007a). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-나, 서울 : (주)천재교육.
  3. 교육인적자원부 (2007b). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-나, 서울 : (주)천재교육.
  4. 강시중 (1981). 수학교육론. 서울 : 교육출판사.
  5. 김상미 (2009). 초등수학 영재교육원 학생들의 프랙탈 구성 방법 분석. 대한수학교육학회 수학교육학연구 19(2), pp.341-354.
  6. 김우현. 송상헌 (2009). 변형된 상금 분배 문제의 해결과정에 나타나는 초등학교 수학영재들의 사고 특성 분석. 대한수학교육학회 학교수학 11(2), pp.317-333.
  7. 김지원. 송상헌 (2004). 한 수학영재아의 수학적 사고 특성에 관한 사례연구. 대한수학교육학회 수학교육학연구 14(1), pp.89-110.
  8. 박한식. 구광조 (1982). 수학과교수법. 서울 : 교학사.
  9. 성태제 (2000). 교육연구방법의 이해. 서울 : 학지사.
  10. 이종희. 김선희 (2003). 수학적 의사소통. 서울 : 교우사.
  11. 전남련 외 2명 공저 (2006). 유아관찰평가의 이론과 실제. 파주 : 양서원.
  12. 정은실 (1986). 수학적 사고와 그 교육에 대한 고찰. 교육개발 43, 한국교육개발원, pp.86-92.
  13. 최근배. 김홍선 (2007). 초등 영재 교육에서의 구성주의 교수. 학습 모형 적용 연구-알고리즘 문제를 중심으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 21(2), pp.153-176.
  14. 片桐重男, 이용율 외 3명 공역 (1997a). 수학적인 생각.태도와 그 지도 I-수학적인 생각의 구체화. 서울 : 경문사.
  15. 片桐重男, 이용율 외 3명 공역 (1997b). 수학적인 생각.태도와 그 지도 II-문제해결과정과 발문분석. 서울 : 경문사.
  16. 한국교육개발원 (1997). 수학 영재 판별 도구 개발 연구 (II). 수탁연구 CR-50. 서울 : 한국교육개발원.
  17. 한인기 (2006). 수학교육학의 기초와 실제. 경상대학교출판부, pp.12-14.
  18. 한인기. Kombarov A. (2004). 수학 영재교육에서 기하학의 역할 및 지도. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 18(2), 한국수학교육학회, pp.265-276.
  19. National Council of Teacher of Mathematics, 류희찬 외 5명 공역 (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울 : 경문사.
  20. Polya, G., 우정호 역 (2008). 어떻게 문제를 풀 것인가?. 서울 : 교우사.