Abstract
Planning railferry system in Korea-China trade routes, the overall evaluation and customer response are coming under spotlight in a preference and feasibility perspective. Persistent Railferry issue has been an area of study for the last decade. But until now, a surveyor or the evaluation from the actual users were exceptionally rate. Consequently, there is a need for a more detailed study into the practical issues such as customer response and railferry demand etc. Using a questionnaire survey from actual users, this paper examines the underlying evaluation on the Railferry system both in terms of demand and preference. The research questions were analyzed on data collected from almost 150 users in Korea. A range of arguments and expected problems were summarized. The results in general find a negative relationship between railferry preference and respondents' work experience. Findings in the reasons respondents are objecting the new railferry system, the suitable cargo type of railferry, and the possible barriers to introduce the system are discussed. Nonetheless further researches into railferry system as a possible alternative for Korea-China-Japan corridor should be followed in the near future.
열차페리와 같이 새로운 시스템의 도입과 같은 정책을 입안하고 계획을 세울 때에는 당해 계획에 대한 전반적 평가와 함께 실무자의 평가 등 치밀한 상호 비교 및 공감 등을 기초로 하는 것이 매우 중요하다. 최근 몇 년간 지속 되었던 한중간 열차페리 도입을 둘러싼 논쟁도 예외가 될 수는 없을 것이다. 기존의 연구는 시스템의 구축 가능성에 대한 초점이 맞추어져 있었는데, 향후 본 사업을 추진하기에 앞서 수요자, 실무가의 견해를 반영한다면 바람직한 정책 추진이 될 것이다. 본 연구는 열차페리와 관련한 수요자 및 실무자들을 대상으로 하여 한중간에 있어서의 열차페리 도입에 대하여 필요성, 시스템의 평가, 열차페리 시스템 도입에 대한 주요 요소 및 주요 대상 항만 등에 대하여 조사 분석을 시행하였다. 열차페리시스템의 도입에 대해서는 대체적으로 부정적인 요소가 많이 나타나는 것으로 조사되었다. 그러나 향후 한중일을 포함한 동아시아 전체 교통시스템에 대한 대안 중 하나로서 세부적인 추진방안으로는 향후 연구가 필요할 것으로 판단된다.