Abstract
Computing environment is evolving rapidly to ubiquitous environment. It thus makes people access and utilize any resource on the move and makes location of objects rise to the rank of the most important information. However provision of location information is too restrictive in small environments such as a home or building. In this paper we propose a home entertainment system which supports user mobility based on sensor networks and distributed devices. The proposed system estimates a user location by using signal strength received from Bluetooth ad-hoc networks. This estimated location information can tell which device a user can take advantage of while moving. In order to prove possibility of user mobility support, the system is implemented on our UPnP A/V framework home entertainment system to provide content streaming and the result shows that a provision of service for mobile users could be possible in small ubiquitous computing environments.
컴퓨팅 환경이 급격이 유비쿼터스 환경으로 변하면서 이동 중에도 원하는 자원에 접근하여 이용할 수 있게 되면서 사물의 위치 정보가 중요한 정보로 인식되고 있다. 하지만 집과 사무실처럼 비교적 좁은 컴퓨팅 공간에서 위치 정보는 여전히 제한적으로 제공된다. 이 논문은 센서 네트워크와 분산된 장치를 이용하여 사용자에게 이동성을 제공하는 홈 엔터테인먼트 시스템을 제안한다. 제안하는 시스템은 블루투스 애드혹 네트워크로 사용하여 신호 세기를 구하고 이것을 바탕으로 사용자의 위치를 추정한다. 이렇게 추정된 정보는 이동 중인 사용자가 현재 위치에서 이용 가능한 장치가 무엇인지를 알려준다. 사용자 이동성 지원의 가능성을 보이기 위해서 UPnP A/V 프레임워크 기반의 흠 엔터테인먼트 시스템에 구현하여 사용자가 이동 중에도 스트리밍 서비스를 시용할 수 있게 하고 그 결과로 작은 유비쿼터스 환경에서도 이동 중인 사용자에게 서비스 연속성을 제공할 수 있음을 보인다.