복합공구대 비틀림계 진동에 대한 기어 맞물림 강성의 영향에 관한 연구

The Effect of Gear Contact Stiffnesses on the Vibration of Torsional Geared Systems for a Mill Turret

  • 김재실 (창원대학교 기계공학과) ;
  • 김수태 (창원대학교 기계공학과) ;
  • 조수용 (경상대학교 기계항공공학부) ;
  • 정훈형 (창원대학교 대학원 기계공학과)
  • 투고 : 2009.03.17
  • 심사 : 2009.05.25
  • 발행 : 2009.06.30

초록

This paper describes mathematical models of the torsional geared driving system for the indexing path and the mill driving path in a mill turret. The eigenvalue analysis for the models is conducted both with and without the gear contact stiffnesses. The natural frequency leads to the effect of gear contact stiffnesses on the vibration of torsional geared systems in a mill turret. It is necessary to analyze eigenvalues of the complex geared torsional system in order to prevent the unexpected vibrations.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 지식경제부

참고문헌

  1. Shing, T. K., Tsai, L. W. and Krishnaprasad, P. S., "An Improved Model for the Dynamics of Spur Gear Systems with Backlash Consideration," ASME Advances in Design Automation, DE-Vol. 65-1, 1993.
  2. 김경득, 김용한, 양보석, 이수종, "기어전동 회전축계의 진동해석," 한국동력기계공학회지, 제4권 제1호, pp.60-67. 2000/2.
  3. 김재실, 최헌오, "자동선반 기어박스의 진동방지," 한국공작기계학회지, 제8권 제6호, pp.119-124. 1999/12.
  4. Andrew Dimarogonas, "Vibration for Engineers," 2nd Edition, pp. 314-361, Prentice Hall, 1996.
  5. Rao, S. S., "Mechanical Vibrations," 2nd Edition, pp. 290-311, Prentice Hall, 1991.
  6. William T. Thomson, "Theory of Vibration with Applications," Prentice Hall, 1998.